Turné inleder Moors satsning i Sverige

Sverige ska bli en viktig marknad för engelska Moor. En turné till fem städer är startskottet.

Bristolbryggeriet vill slå sig in på den svenska marknaden. Förutom att det går bra på hemmaplan, så har man kommit långt när det gäller export till Spanien och Italien.

Nu är tanken att även Sverige ska få chansen att dricka deras ofta ganska humliga öl.

– Vi vet att det händer massor i Sverige och det finns en spännande ölkultur, säger Justin Rivett på Moor.

Han gör just nu en intensivturné i Sverige. Den startade under tisdagen i Malmö, under onsdagen var det tap takeover på Brewers Beer Bar i Göteborg, och de tre kommande dagarna ska han vara i Linköping, Uppsala och Stockholm.

Moor gör vad man kan beskriva som modern engelsk humlig öl, alltså inte lika extremt humligt som till exempel The Kernel. Förhoppningen är att det är öl som ska passa för den svenska marknaden.

– Vi ska se vad som svenskarna gillar bäst, därefter tar vi kanske sikte även på Systembolaget, säger Rivett.

Moor är också unika på så vis att man gör öl som är ”can-conditioned”, vilket enkelt förklarat innebär att jästen tillåts kolsyra ölen efter att den är tappad på burk.

Nästan all öl som inte är på fat hamnar på burkar, och där var Moor tidiga. Nu är förhoppningen att även svenskarna ska uppskatta deras produkter.