Tufft för klassiska öl när konkurrensen ökar

Öl som bland annat Sierra Nevada Pale Ale har banat väg för den våg av craft beer som finns i USA. Men flera av de klassiska ölen tappar i försäljning.

Det var en annan värld när craft beer så sakta tog sina första steg i USA. Öl som Sierra Nevada Pale Ale, Samuel Adams Boston Lager och andra har fått massor med människor att ta steget till att prova craft beer.

Flera av de tidiga bryggerierna har också kunnat hålla försprånget när det kommit fler och nya bryggerier. Men nu blir det allt tuffare för flera av de öl som betytt mycket för craft beer-utvecklingen i USA.

Under fjolåret tappade till exempel Sierra Nevada Pale Ale 5.5 procent av intäkterna jämfört med 2017.

Nu har bryggerier som Sierra Nevada, Samuel Adams och New Belgium förstås även andra öl på marknaden och det täcker upp en del av tappen, men samtidigt är det många som tycker det är trist att se de här ölen tappa marknadsandelar.

Så här såg det ut för en del av de öl som funnits med länge och som nu tappar i försäljning. Siffran i procent är i jämförelse med försäljning i dillar under 2017.

Sierra Nevada Pale Ale (-5,5)

Samuel Adams Boston Lager (-13,7)

New Belgium Fat Tire (-17,5)

Stone IPA (-1,6)

Lagunitas IPA (-2,4)

Sierra Nevada Torpedo Extra IPA (-7,3)

Sweetwater 420 Pale Ale (-2,2)