Tuffare för svensk öl på Systembolaget

Försäljningen av svensk öl på Systembolaget ökade med 4,1 procent under 2017. Men samtidigt är det allt färre svenska bryggerier som ökar sin försäljning.

Det blir tuffare och tuffare att få sin öl såld på Systembolaget för mindre svenska bryggerier. I den ökning som noteras för svensk öl är det de största bryggerierna som står för ökningen till största delen.

Även bland svenska hantverksbryggerierna sker en polarisering med vissa bryggerier som ökar en hel del, medan väldigt många andra står still eller tappar i försäljning.

– Man kan se en trend de senaste åren. De mindre bryggerierna säljer mindre öl och det har tillkommit många nya bryggerier som säljer lite hos oss, säger Staffan Adin, inköpsansvarig på Systembolaget.

Spendrups försäljningsökning på nästan tre miljoner liter bidrar förstås mest av alla till den totala ökningen. Men bryggerier som Poppels, Göteborgs Nya Bryggeri, Stigbergets och Remmarlöv har ökat sin försäljning rejält under 2017, medan det där bakom blivit tuffare att öka eller få fart på sin försäljning för många.

– Det är bara ett fåtal svenska bryggerier som haft en tydlig positiv säljutveckling hos oss de senaste åren, menar Adin.

En anledning är förstås den rejäla ökningen av antalet öl från svenska bryggerier på Systembolagets hyllor. 2015 fanns det öl från 180 bryggerier, och i fjol hade det antalet stigit till 253.

– Konkurrens är tuffare. De som varit med ett tag har också blivit bättre på kvalitet och det gör det inte enklare för nya bryggerier. Vi skapar tillgänglighet för många öl och inte bara svenska. Då blir det tuff konkurrens, säger Adin.

Den konkurrens en finns det också siffror på. När man tittar på medianvärdet för den svenska ölförsäljningen visar det sig att 2015 var året då det gick som bäst. Då var medianvärdet 8000 sålda liter per år och bryggeri hos Systembolaget. 2016 var den siffran 6500 liter och i fjol var den nere i 5700 liter.

Det är också ofta så för nya bryggerier att de säljer bra under sitt första år på Systembolaget, för att sedan tappa.

– Det är som en nykomling inom sporten. Det första året kan gå bra men sedan blir det tuffare, menar Adin.

Han tror att det delvis har att göra med den nyfikenhet som finns inledningsvis på ett nytt bryggeri. Ölnördarna håller själva koll på när det kommer nyheter, men att efter det nå ut till kunder kan vara tuffare.

Adin noterar också att en nackdel för nya bryggerier är att kunder ofta är trogna sina varumärken.

– Sedan är det ju ingen hemlighet att svensk hantverksöl ligger högre i pris jämfört med stora bryggerier. Det är inte alltid som kunden bryr sig om något annat än sin egen privatekonomi när de handlar.