Trumps beslut riktigt dyrt för ölbranschen

Donald Trump står inte högt i kurs hos bryggerier just nu. Hans nya lag kan kosta öljätten 350 miljoner kronor.

Det är den nya lagen om tullar på bland annat aluminium som retat upp ölbranschen i USA. Under förra veckan blev tullarna verklighet och det innebär att det blir dyrare med bland annat ölburkar.

För MillerCoors, ett av världens största ölföretag, kommer detta att innebära ökade kostnader på cirka 350 miljoner kronor.

Nu varnar man för höjda ölpriser, dessutom ska planerade satsningar hållas tillbaka och det blir inte aktuellt med fler nyanställningar.

Samtidigt oroar man sig för att de höjda ölpriserna kan gå ut över företagets marknadsandelar, framför allt om inte andra större ölföretag också höjer sina priser.

Donald Trump verkar dock inte så intresserad av att lyssna på ölbranschen, utan fortsätter att prata om fler tullar. Då handlar det framför allt om tullar på kinesiska varor i något som vissa liknar vid ett handelskrig.