Systembolagets krav skapar oro för ölsajt

Systembolagets hot om stämning av Winefinder kan också ses som ett hot mot de svenska digitala ölshopparnas framtid. Emad Moore på Ales & Brews är orolig för framtiden.

Det var vid lunch i dag som Beernews kunde berätta att Systembolaget hotar med att stämma vinsajten Winefinder. Om den försäljningen inte slutar på den svenska marknaden ska Systembolaget ta ärendet till Patent- och marknadsdomstolen.

För ganska exakt ett år sedan började de svenska sajterna Ales & Brews och Glasbanken att sälja öl på liknande sätt. Nu kan även deras verksamhet hotas i förlängningen.

– Klart att man blir orolig även om det inte kommer hända något snabbt, säger Emad Moore.

Han ser det också som orättvist att man riktar in sig på sajter med säte i Sverige när det finns så många andra utländska aktörer som också har Sverige som en av sina marknader.

– Hos oss betalar man svensk alkoholskatt, det gör du inte hos de utländska. Då blir det konstigt och orättvist att rikta in sig på oss, säger han.

Lennart Agén, presschef på Systembolaget, bekräftar att det utspel som gjordes i dag inte enbart är riktat mot Winefinder, utan handlar om hela den bransch som växt fram med alkoholförsäljning på nätet.

– Det finns ett antal företag som är i det här skrået. Vi valde att vända oss till Winefinder därför att dom är ganska stora och vänder sig mot svenska kunder. De har dessutom jobbat med en marknadsföring som bland annat inneburit premier där du fått billigare alkohol som belöning, säger han.

Han konstaterar att det nu är upp till Winefinder att svara på Systembolagets utspel, och och återstår att se om det blir en rättslig process.

– Om det går dit så tar det säkert uppemot ett år innan vi har en dom. Hamnar vi där är jag helt övertygad om att domstolen går på vår linje, säger Agén.