Svenskt öl i fokus på klassisk filmfest

Bildspel

Bild 1 av 5

Fyra skånska bryggerier har sin öl på Cannesfestivalen, vilket öppnar möjligheter att nå en ny publik.

 

Filmfesten i Cannes handlar inte bara om film. Fyra svenska bryggerier har fått chansen att visa upp sina produkter för de många gästerna.

Det är i den Svensk-norska paviljongen som fyra Skånebryggerier fått chansen att sälja sina öl under världens största filmfest.

– Det är förstås en chans att visa upp sig, det blir som en stor mässa ungefär, säger Rolf Nilsson på Sibbarps Husbryggeri.

Han driver ett av de fyra bryggerier som fått chansen i Cannes. De andra tre är Brygghuset Finn, South Plains och Helsingborgs Bryggeri. Inget av bryggerierna är på plats men onekligen har man fått en stor och spännande möjlighet att visa upp sina öl utomlands.

– Det är ju alla möjliga människor på plats där. Man vet aldrig vad som kommer ut av en sådan här grej, men det är ett spännande sätt att visa upp sina öl, säger Nilsson.

Satsningen på den svenska och norska filmkommissionernas paviljong är ett sätt att visa upp de båda länderna. I år är det 100 år sedan som regissören Ingemar Bergman föddes och det uppmärksammas förstås. Bland annat är paviljongen byggde på ett sätt som ska likna Bergmans hem på Fårö.

Det är den aktiva och ganska nystartade föreningen Skånska Dryckesproducenter som ligger bakom att de fyra bryggerierna fått chansen att synas i samband med festivalen.