Svenske hårdrockaren hyllas med svart öl

Messiah Marcolin har varit en idol för honom i många år. Snart kommer Daniel Herdegens hyllningsöl till Candlemass tidigare sångare på Systembolaget.

Hårdrock och öl. Öl och hårdrock. Kopplingarna är ganska många och här kommer en till. Daniel Herdegen har drivit bryggeriet Möllys i några år nu men har under betydligt längre tid än så lyssnat på hårdrock.

Candlemass är ett av banden på favoritlistan och speciellt då den tid när Messiah Marcolin var sångare.

– Det är han som är Candlemass för mig, säger Herdegen.

En god vän till Herdegen är också god vän med Messiah och när det var dags för doom metal-sångarens 50-årsfest dök iden om ett jubileumsöl upp.

– Jag gillade idén men ville ju också känna att jag gjorde något bra. Messiah är en ölnörd och jag ville ju inte göra ett öl som han inte gillade, säger Herdegen.

Till slut skapades ölet The Doom Warrior, och vem det syftar på har ni förstås redan räknat ut. Det blev ett humligt öl, men inte bara det.

– Eftersom det handlar om doom behövde det ju vara mörkt. Så det fick en Black-DIPA och vi har använt en del Warrior-humle, säger Hergdegen.

Ölet serverades på 50-årsfesten och blev en succé. Med på den festen var bland annat också Daniels bror Björn, som dessutom gör alla etiketter till Möllys öl.

Han gick förstås i gång på alla cylindrar när han fick jobba med en etikett som hade koppling till ett av hans absolut favoritband.

– Han gör oljemålningar som sedan blir etiketter till ölen. Jag berättar vad jag brygger och han fixar designen, säger Daniel Herdegen.

När jubileumsölet gjorde succé på 50-årsfesten beslutades att det skulle bryggas fler gånger. 1 mars är det dags för premiär på Systembolaget och då blir det också beställningsbart.

– Vi gjorde om etiketten lite bara. Det hänger en snara i ett träd på orignaletiketten, den tog vi bort när ölet skulle till Systembolaget.

Snaran en bland annat en referens till låten ”At The Gallows End”. Jobbet med etiketterna har blivit en viktig del av bryggeriverksamheten och det är inte sällan som de båda bröderna skojar till det lite.

– Det finns många dolda budskap i våra etiketter, sådant som vi skrattar gott åt, säger han.

För Daniel Herdegen är det Messiah Marcolin som är The Doom Warrior. Därför var ölnamnet givet och snart kan alla nyfikna få tag i ölet.

The Doom Warrior går också att smaka vid ett event på Cosmopolite på Söder i Stockholm 23 februari.