Svenskarna köper mer och dyrare alkohol

Vi handlar allt mer alkohol på Systembolaget. Under et första halvåret finns en tydlig tendens att vi handlar mer och dessutom väljer dyrare varor.

243 miljoner liter till ett pris av drygt 14 miljarder kronor. Det läggs en hel del pengar på alkohol i Sverige. Volymen under årets första sex månader har ökat med fyra procent jämfört med i fjol. Intäkterna har ökat med fem procent, vilket visar att svenskarna sakta med säkert väljer dyrare produkter i sina varukorgar.

En trolig anledning till försäljningsökningen är det varma vädret och framför allt att värmen kom så tidigt som i maj. Tittar man på ölförsäljningen ökade den under första kvartalet med 0,3 procent. Under det andra kvartalet var ökningen 4,8 procent jämfört med tidigare år.

I dagsläget finns det 441 butiker och Systembolaget finns i samtliga 290 kommuner i Sverige.

Så här fördelar sig försäljningen på Systembolaget under årets första sex månader:

Sprit: 2,71 miljarder.

Vin: 7,3 miljarder.

Starköl: 3,37 miljarder.

Cider/blanddrycker: 0,36 miljarder.

Övriga varor: 0,09 miljarder.