Svenskarna tror på exportsuccé för öl

Öl är den dryck som har störst chans att bli nästa svenska exportsuccé. Det visar en undersökning som gjorts av Demoskop.

Under många år har Absolut Vodka varit den största framgången när det gäller svenska drycker på export. Men kanske blir nästa stora framgång öl.

Livsmedelsföretagen har låtit Demoskop göra en undersökning om svenskar inställning till dryck och där tror 21 procent på ölet som vår nästa stora produkt utomlands.

– Bryggarboomen har kommit och vi har genomgått en kraftig tillväxt på väldigt få år. Intresset för hantverksöl har växt och öl har blivit en variationsdryck med olika nyanser och stilar. I takt med det växer intresset för att prova andra smaker och se längre än den egna regionen. Det ger svensk öl en stor möjlighet att växa utomlands, säger Erika Danckwardt-Lillieström på Svenska Bryggerier till Metro.

Dugges Bryggeri är ett av de bryggerier som haft en snabb utveckling när det gäller export.

– Innan den här vågen med småbryggerier och flera olika sorters öl, så producerades bara en typ av öl och det är ljus lager. Men nu finns en trend som sträcker sig över hela jorden, där det frågas efter nya sorter. Den vågen glider vi på, säger Mikael Engström till Metro.

Så här såg undersökningens resultat ut när det gäller nästa stora dryck på export. 1000 personer tillfrågades.

21% av svenskarna tror att inom dryckeskategorin kommer öl att vara nästa stora svenska exportsuccé. 20% tror på vatten, 15% tror på havre-, soja- eller nötbaserad dryck och 12% tror på cider. 10% tror på spritdrycker och 6% på mjölk.

– Den svenska marknaden är ganska mättad på volymen av öl som finns. Vi kan ju inte dricka hur mycket öl som helst, utan det finns en mognad som får bryggerierna att slåss om samma marknadsavdelningar. Om vi ska kunna fortsätta växa måste vi hitta nya marknader, så de svenska bryggerierna tittar mycket på exportmöjligheter, förklarar Erika Danckwardt-Lillieström till Metro.

Läs hela artikeln här.

Och här kan du läsa mer om undersökningen.