Succéstart för nya Facebookgruppen

Dan-Magnus Svensson stod vid maltkrossen när Jennifer Olsson ringde honom. En stund senare hade de skapat FB-gruppen Hantverksöl och sen började nya medlemmar rassla in. Foto: Brygghus 19

När Jennifer Olsson och Dan-Magnus Svensson på Brygghus 19 startade den nya Facebook-gruppen Hantverksöl hade de inte räknat med att det succé med en gång – men det blev det.

Redan nån timme efter att gruppen startades för nån vecka sen hade den flera hundra medlemmar.

– Vi startade den för att vi saknade en mötesplats där bryggerier, öldrickare, journalister, bloggare, råvaruproducenter och andra kan samlas. Där de kan berätta om sig själva och vad de gör. Många andra grupper har hårda regler om vad som får publiceras vad gäller sånt, säger Jennifer Olsson.

– Nu har vi 738 medlemmar, det ökar fort och det är jättekul. Det som är roligast att se är hur engagerade alla är. Ofta vågar folk inte skriva så mycket i grupper men nu är det flera hundra inlägg redan i den här gruppen. Alla verkar känna sig välkomna oavsett om de har tio år i branschen eller nytillkomna hantverksöldrickare.

Varken hon eller Dan-Magnus oroar sig så mycket för att det ska bli en ny ”det här dricker jag nu”-grupp.

– Jag tror inte att folk vill ha en grupp för att visa vad man dricker utan man vill ha diskussioner. Men sen kan man ju ändå lägga upp en öl tillsammans med en fråga som skapar diskussioner, säger Jennifer.

– Det är inte förbjudet att berätta om öl, men det kommer att bli skillnad mot att tala om vad man dricker på fredagen, lägger Dan-Magnus till.

Båda säger att de redan sett en nytta med gruppen och framhåller en lokal humleodlare som exempel. Hon la ut en post när hon efterlyste feedback på vad hon borde odla och fick en massa svar från såväl bryggare som drickare.

– Hon sa att ”den här gruppen är helt giftig, jag kan inte jobba för att jag läser den hela tiden”, jag blir helt tårögd när jag ser sånt, säger Dan-Magnus.

Och det verkar verkligen som att gruppen skapar ett stort engagemang bland läsarna. Förutom att många har gjort inlägg så är det också många som kommenterar inläggen.

– Jag får en notis om det finns inlägg som inte får några kommentarer och just nu finns det två inlägg av flera hundra som inte har några kommentarer. Det säger nåt om engagemanget i gruppen, säger Jennifer.

– Jag tror att det nog kan blir ett par tusen medlemmar till slut, just nu är det många bryggare och öldrickare, men vi hoppas att det ska komma fler från olika delar av branschen, bloggare, recensenter, journalister, råvaruproducenter – alla som på nåt sätt jobbar med hantverksöl, avslutar hon.