Succéfestivalen växer och blir två dagar

Runt 5000 personer kom till den första upplagan av Gothenburg Brewers Guild Beer Festival. Foto: Privat.

Förra året var en succé. Nu låter Gothenburg Brewers Guild sin festival växa och vara i två dagar.

När det var premiär för Gothenburg Brewers Guild Beer Festival tidigt i år blev det succé direkt. Arrangemanget vid Lindholmen Steet Food Market lockade runt 5000 personer och det var bra tryck under festivalens alla tio timmar.

Snart är det dags igen och den här gången får ölälskarna chansen att gå på festival två dagar i rad. 31 januari och 1 februari är det dags igen och platsen är den samma den här gången.

– Det var ett enormt tryck och vi var jätteglada för det. Därför tyckte vi att det var dags för två dagar, säger Ola Jonsson, ordförande i Brewers Guild.

Samtliga 30 medlemsbryggerier kommer att vara på plats och de har med sig två öl var. I fjol sålde dock en hel del öl slut och då kopplades det på nya sorter.

Utställarna kommer att stå i mitten av lokalen med besökarna runt omkring sig och platserna för var de olika bryggerierna ska hamna lottas fram.

Nytt för i år är också att man på fredagen inleder med en krögartimma, där personer från barer och restauranger bjuds in för att kunna prova de olika ölen från Göteborgstrakten.

– Alla bryggare vill väl få träffa intresserade krögare och det här är ett bra sätt att lösa det, säger Jonsson.

Målet för festivalen är att visa upp de lokala ölen för en bredare publik, men också att marknadsföra gillet. Festivalen ska vara en av anledningarna till att bryggerierna engagerar sig och satsar på gillet.

– Man får en fantastiskt bra pr-kanal utåt med en sådan här grej som medlem, säger Cicci Liljedahl, som också sitter i styrelsen för Brewers Guild.