Succé i Norge för nya exportsatsningen

Marcus Hjalmarssons exportföretag har fått bra fäste i Norge och nu ansluter fler svenska bryggerier. Foto: Montage.

Mitt i coronakrisen har Brewski fått riktigt bra fart på exporten till Norge. Dessutom har Marcus Hjalmarsson börjat att hjälpa andra svenska bryggerier in på den norska marknaden.

 

Det är via ett nystartat norskt bolag som exportverksamheten sker. Satsningen inleddes i början av året och har utvecklats på ett bra sätt.

– Vi levererar till barer och restauranger, dagligvaruhandeln och till Vinmonopolet och flera bryggerier har anslutit längs vägen, säger Hjalmarsson.

Satsningen på export i egen regi har gjort att ölförsäljningen för Brewski tagit rejäl fart i grannlandet.

– Vi skickar i väg fem till tio pallar i månaden, tidigare skickade vi kanske fem pallar på hela året.

Andra bryggerier som anslutit under året är Duckpond, Morgondagens, Friends och Benchwarmers. Dessutom finns Omnipollo nu med i satsningen.

– Vi har precis börjat med Omnipollo men det har vi stora förhoppningar på. Det har gått över all förväntan och vi har två personer i Norge nu som jobbar med det här, säger Hjalmarsson.

Upp till cirka tio bryggerier tycker Hjalmarsson är lagom att ha med i satsningen mot den norska marknaden.

Beernews berättade tidigare i år om Brewskis planer på att öppna en bar i Oslo. De planerna finns kvar, men i coronatider drivs den frågan inte på riktigt lika hårt.

– Vi tittar efter lokaler, men vi kommer inte att öppna något innan coronan är över.

Den framgångsrika exporten har gjort att Hjalmarsson vill utveckla det arbetet. Nästa steg blir troligen att göra en liknande satsning i Danmark.

– Jag vill visa upp det nordiska ölundret. Samtidigt tar vi det lite försiktigt nu när så mycket är osäkert, säger han.