Succé för Spendrups på Systembolaget

Andreas Bjerketorp är förstås nöjd med Spendrups försäljning på Systembolaget. Foto: Montage.

Det är några få stora leverantörer som står för den allra mesta av ölförsäljningen på Systembolaget. För Spendrups var 2020 ett otroligt bra år när det gäller öl.

Spendrups har under många år varit den största leverantören av öl till Systembolaget och man producerar bland annat de två bäst säljande ölen, nämligen Norrlands Guld och Mariestads Export.

Men under 2020 tog man flera steg framåt och tog även marknadsandelar. 69,8 miljoner liter under 2019 blev till hela 84,1 miljoner liter under 2020. Det innebar också att man gick från 26,8 procent till 28,6 procent av den totala försäljningen på Systembolaget.

– Det var en kraftig ökning mot 2019. Mycket beror på corona, hela ölmarknaden ökade med 13%, men vi lyckades öka försäljningen ännu mer än så, säger Andreas Bjerketorp, affärsområdeschef på Spendrups.

Han ser framgången som ett resultat av ett arbete som varit brett och där ett stort antal öl bidragit till lyftet.

– Det är resultatet av ett väldigt medvetet arbete med varumärken och brygdutveckling. Vi är väldigt glada och stolta över att det inte är nåt enskilt varumärke som står bakom det här. Det är inte bara Norrlands Guld och Mariestads utan också till exempel Premium Gold och Bright som fått en ordentlig skjuts uppåt efter designjusteringar och Guldkällan som vi ändrat varumärkesuttrycket på, säger Bjerketorp.

I och med att Systembolaget kunde notera ett rejält försäljningsrekord för öl, 293 miljoner sålda liter jämfört med 260 under 2019, noterades alla de stora leverantörerna för en ökning i antal sålda liter, men för till exempel Carlsberg innebar det ändå en liten minskning när det gäller marknadsandelar.

Bjerketorp hoppas förstås att ökningen ska hålla i sig men i dessa tider är det svårt att göra detaljerade prognoser.

– Det är oerhört svårt att sia om året som kommer. Förhoppningen är att restaurangerna kommer igång och ökar igen och att folk konsumerar ute i stället för hemma. Om tysk-danska gränshandeln ökar så påverkar det naturligtvis försäljningen. Men jag tror att det är många som vanligtvis handlar vid gränsen nu har “upptäckt” Systembolaget och dess fantastiska utbud från oss och andra leverantörer. Det kommer att gynna branschen på lång sikt om folk botaniserar på Systembolaget i stället för att jaga pris.

Det går också att konstatera att de tio största leverantörerna står för nästan 92 procent av den totala försäljningen. Totalt innebär det att samtliga leverantörer utanför topp tio tillsammans sålde 24,7 miljoner lite öl på Systembolaget.

Så här ser det ut för de tio största leverantörerna. Siffran inom parentes anger hur stor marknadsandelen var under 2020.
1. Spendrups 84,1 miljoner liter (28,6%)
2. Carlsberg 68,0 miljoner liter (23,1 %)

3. Åbro Bryggeri 46,2 miljoner liter (15,7 %)

4. Kopparbergs 24,1 miljoner liter (8,2 %)
5. Galatea 18,7 miljoner liter (6,4 %)
6. Krönleins 11,8 miljoner liter (4,0%)
7. GL Brands 5,4 miljoner liter (1,8 %)
8. AB InBev Sweden 5,2 miljoner liter (1,8 %)
9. Multibev AB 3,1 miljoner liter (1,1 %)
10. Cask Sweden 2,5 miljoner liter (0,9 %)
Alla övriga tillsammans 24,7 miljoner liter (8,4 %)