Stort intresse för nya samarbetsölet

Ett öl. 26 olika restauranger. Det blev en rejäl uppslutning när krögarna i Västeårs tog fram sitt eget öl. Nu finns det ute till försäljning.

Beernews har tidigare berättar om initiativet från Coppersmith där man samlade intresserade krögare i Västerås för att brygga ett öl. Tanken vara att skapa ett eget Västeråsöl som skulle finnas på så många restauranger som möjligt.

Och visst blev intresset stort. Hela 26 restauranger erbjuder nu ölet.

– Det är en lättdrucken ale som är smaksatt med björnbär. De fick jobba i grupper för att ta fram ölet och intresset har varit enormt, säger Peter Karhukorpi på Coppersmith.

Ölet fick sitt namne efter en läsartävling hos Västerås Tidning. Hela 300 förslag kom in, åtta plockades ut till en finalrunda och där vann alltså namnet Black River Ale, med en tydlig koppling till Svartån som flyter genom stan.

När ölet nu är tillgängligt har det sålt riktigt bra. Så bra att det börjar planeras för fler bryggningar.

– Vi gjorde 5000 liter av ölet och det ser ut som att vi får göra 5000 liter till. Det är en stor efterfrågan på ölet, säger Karhukorpi.

För krögarna har detta varit ett sätt att lära känna varandra, men också ett sätt att samlas kring en gemensam produkt som lyfter fram Västerås. Det första ölet har precis kommit ut på marknaden men det pratas redan om fler samarbeten.

– De har börjar att prata om en vinteröl och att åp något sätt inkludera välgörenhet. Det vore trevligt att göra något sådant i jultider. Jag är övertygad om att vi kommer att göra sådana här saker flera gånger. Det är ett fantastiskt samarbete som gynnar alla, säger Karhukorpi.