Stopp i sociala media – nu sågas tolkningen

Cervisiam är en av alla norska ölproducenter som drabbas av de hårdare tolkningarna i sociala media. Nu är det exporten som gör att de fortfarande kan nå ut till sina följare.

Beernews berättade för en tid sedan om hur de norska myndigheterna börjar att vara tuffare mot bryggerier i sociala media. Det har under en tid funnits ett förbud mot att lyfta fram alkohol där, men länge var det något som man ändå kunde göra.

Men nu är det alltså stopp med all kommunikation som rör alkohol mot de norska följarna.

– Det är en rigid lag som är skapat för ett samhälle som inte längre finns, säger bryggaren Martin Opedal på Cervisiam.

För Ellen Minerva Singsaas, blir situationen ännu konstigare, hon är nämligen anställd av Cervisiam för att sköta just sociala media.

– Vi trodde nog att det skulle fortsätta att vara okej med att synas i sociala media. Det här drabbar ju bara norska bryggerier, alla andra kan fortsätta som vanligt, säger hon.

Räddningen för Cervisiam, Lervig och några andra bryggerier är att de säljer en del av sina öl på export. Då kan de nämligen fortsätta att lyfta fram de öl och events som sker utomlands, så länge det göra på annat språk än norska.

– Vi har alltid skrivit på engelska så det förändrar inget. Men vi kan inte tala om att vi släpper nya öl eller att vi har ett event eller är med på festivaler i Norge, säger Opedal.

Det är inte heller tillåtet att dela andra artiklar om de handlar om öl eller ölevenemang.

Det är tillåtet att skriva om sina öl och events på hemsidan, men det får inte länkas dit via sociala media. En klar begränsning alltså för norska bryggerier, och framför allt då för de som inte exporterar. De kan nämligen inte synas alls.

– Vi vill ta det här till EU-domstolen, det vore bra om det prövades för det begränsar oss att utvecklas som företag, säger Opedal.

Cervisiam grundades 2015 och brygger så här långt sina öl hos andra bryggerier. Fokus ligger på humliga india pale ales och imperial stouts. I fjol bryggde de cirka 150 000 liter och målet i år är runt 200 000 liter. Fokus ligger i Norge på att sälja sina öl på Vinmonopolet, Norges motsvarighet till Systembolaget.

Men om de släpper en ny öl där får kunderna själva lista ut det, eller besöka bryggeriets hemsida. I sociala media får det nämligen inte synas.

– Det blir orättvist när utländska bryggerier kan fortsätta att synas, säger Singsaas.