Stenhammaren satsar lokalt och brittiskt

Lokalt fokus och brittiska ölstilar. Det är inriktningen för gänget bakom Bryggeriet Stenhammaren.

Det är brödratrion Petter, Joel och Oskar de Vahl som står bakom bryggeriet tillsammans med Christer Sehlstedt.
– Christer är vår förstebryggare och mentor. Vi har en otrolig nytta av hans kunskaper och erfarenheter, säger Petter de Wahl.
Det var i januari 2015 som bryggeriet startades och under hela resan har det varit viktigt att ha ett fokus på hemstaden Sundsvall. Bland annat är Stenhammaren namnet på en stadsdel som historiskt sätt inte var den allra finaste. Det var i stället ett område med en hel del lönnkrogar och bordeller, men i dag är det ett område som blommat ut och blivit en fin del av Sundsvall.
– Våra öl har anknytning till plaster eller personer från det gamla Stenhammaren. Varje öl har en liten historia, säger Petter de Vahl.
Det är också lokalt som ölen säljs i första hand. Via Systembolaget och krogar i hemstaden sker den mesta försäljningen.
– Vi skickar en del öl också, men den lokala marknaden är viktig och där vill vi stanna. Det är viktigt för ett litet bryggeri att ha en lokal förankring, säger Petter de Vahl.

I dag jobbar två av bröderna på bryggeriet tillsammans med Christer Sehlstedt. Det är bara Joel som har ett annat jobb.

I fjol producerades cirka 25 000 liter öl och målet på sikt är att dubbla den siffran. Men större än så vill man inte bli.
Inriktningen på ölen är ganska brittisk, och för Stenhammaren har det varit en framgång.
– Det är väldigt många som brygger med humle från USA och Nya Zeeland, det här har blivit vårt sätt att sticka ut, säger Petter de Vahl.
I dagsläget produceras tre standardöl och utöver det rullar man runt på sex-sju ytterligare sorter. På sikt kan det blir fler än så.
– Vi gillar att testa nya saker, säger Petter de Vahl.