Sommar och fotboll – då säljs det mer öl

Högsommar och fotbolls-VM. Då ökar ölförsäljningen rejält på Systembolaget. Även alkoholfria drycker ökar.

Det varma sommarvädret som drog in över Sverige i maj och som sedan aldrig försvunnit har påvrkat ölförsäljningen rejält. Under månaderna april till juni ökade försäljningen av öl rejält.

Totalt ökade ölförsäljningen med 9,8 procent jämfört med samma månader året innan. Allra mest ökade försäljningen av importerad öl, där blev skillnaden 17,2 procent. Svensk ökade sin försäljning med 7,8 procent, men å andra sidan säljs mer svensk än importerad öl på Systembolaget.

När sedan fotbolls-VM drog i gång kom ännu en faktor som normalt sätt påverkar ölkonsumtionen.

– Vi tror att det är det vackra vädret i kombination med fotbollen som ligger bakom ökningen, säger Matilda Dannetun pressekreterare på Systembolaget, till Aftonbladet.

Även försäljningen av cider och alkoholfritt ökade. Cidern ökade mest av alla drycker i procent, med 18,3 procent. De alkoholfria dryckerna sålde 11,9 procent bättre jämfört med året innan.När det gäller vin landade ökningen jämfört med i fjol på 4,7 procent.

Andra år har midsommar varit startskottet på sommaren nu hade vi redan haft fint väder ett tag. Att folk har blivit mer medvetna kan också vara ett skäl till att vi köper mindre till ett specifikt tillfälle, säger Dannetun till Adtonbladet.

Så här har försäljningen ökat:

Öl: 9,8% ( Alla ölsorter med alkohol)

Svenskt öl: 7,8 %

Importerat starköl: 17,2 %

Vin: 4, 7%

Cider: 18, 3%

Blanddryck: 13,4%

Alkoholfritt: 11, 9%