Skåningar lanserar nytt varumärke i dag

Brygghuset Finn satsar på ett nytt varumärke. Derailed ska vara ölen där man tar ut svängarna mer än tidigare.

Brygghuset Finn från Landskrona har haft en imponerande utveckling under de senaste åren. Under 2016 producerades 183 000 liter öl och i fjol nådde man 250 000 och nu ska det dessutom anställas en säljare i Stockholm.

Nu är planen att nå ut till nya kunder genom att lansera Derailed i samband med helgens ölmässa i Malmö.

– Finn gör balanserade öl för en bredare målgrupp och det har gått väldigt bra för oss. Men det har också varit lite begränsande för oss när vi har velat göra nya saker, säger Mats Hägerfors.

Tanken är att det under det första varumärket ska finnas fem ordinarie öl, bland annat en ny american pale ale, plus säsongsöl och en ny folköl som är baserad på ölet Wheat Blanc.

– De första öl under Derailed blir en whiskyfatlagrad bocköl och ett samarbete med Electric Nurse, där man bryggt en imperial pilsner som humlats precis som en New England-IPA fast med tyska humlesorter, berättar Hägerfors.

Just samarbeten med andra brggerier kommer att bli en viktig del när det gäller Derailed. Flera andra samarbeten är på gång under våren. Det kommer också att bli en del fatlagrad öl och där jobbar man nära svenska Mackmyra.

– Vi har single malt-fat från dom och vi har också genomfört provningar där vi har mat, öl och whisky, säger Hägerfors.

De som besöker Malmöfestivalen i helgen är alltså de som blir först med att få prova öl från Derailed. Förhoppningen är sedan att de ölen även ska dyka upp på Systembolaget.