Walhöll planerar för utökad kapacitet

Karin Tuvells öl fanns förstås med när SMÖF arrangerades i just Söderbärke nyligen. Foto: Ronny Karlsson.

Nordisk mytologi är viktig när mångsysslaren Karin Tuvell brygger sina öl i Walhöll Bryggeri. Snart ska bryggeriet ha dubblat sin kapacitet.

Ölintresset har funnits i många år hos Karin Tuvell. Redan 1986 gick hon med i det som senare skulle bli Malte – Söderbärke Ölvänner.

– Från början hette det Söderbärke Dartklubb, då kastade vi pil, berättar hon.

Via Malte, som kom till runt millinnieskiftet, växte ölintresset alltmer och Karin Tuvell blev nyfiken på mer än bara smaken. För fyra år sedan började hon att hembrygga, men då fanns inga planer på att jobba med öl.

I stället har hon en bred bakgrund med arbeten som lärare och kock, hon hyr ut kontorslokaler tillsammans med maken Gunnar, de driver ett gym och faktiskt producerar Karin även läromedelsmaterial. Men till slut blev ölintreset för stort.

– Vi skojade om att öppna ett bryggeri den dagen en hyresgäst i ett garage sade upp kontraktet. Och så gjorde han det nästan direkt efteråt, berättar Tuvell.

På hösten 2014 blev skämtet en realitet och officiell uppstart för bryggeriet blev 1 januari 2015.

De första ölen som bryggdes var Ask och Embla. Det är också namnen på de första människorna enligt nordisk mytologi. Därefter har öl fått namn som Valkyria, Freja och Odens Imperium.

– Jag är intresserad av svensk historia och nordisk mytologi är ganska spännande, säger Karin Tuvell.

Även bryggerinamnet har kopplingar till nordisk mytologi, men även en lokal koppling till Söderbärke.

– En gång i tiden fanns ett svagdrickebryggeri som hetter Walhall här. Jag ville ha det namnet men det var upptaget. Då hittade jag det här namnet, som är en isländsk stavning av ordet, berättar Tuvell.

I dagsläget finns åtta olika ölsorter på Systembolaget och i år kommer det att produceras cirka 12 000 liter öl.

– Det blir många bryggningar när bryggverket bara är på 200 liter. Vi behöver ett större och det ska vi fixa framöver, säger hon.

Färre bryggningar är tanken, men också ökad produktion.

– Ambitionen är att växa, åtminstone dubblera det vi gör i dag, säger Tuvell.