Sista festivalkvällen med gänget för Glenn

BIldspel

Bild 1 av 5

Hela gänget på Kornheddinge Bryggerikompani ville vara med och tacka Glenn Pålsson för åren som festivalgeneral.

 

Det blev en festlig avslutning för Glenn Pålsson på Malmö Öl & Whisky Festival i Malmö. Men det var med blandade känslor som han ledde sin sista festival.

Pålsson har varit festivalgeneral under ett antal år och jobbat mycket med att utveckla Malmö Öl & Whisky Festival. I år hade man dessutom enats med Sällskapet Malte om att även lägga Malmö Beer Week i samband med festivalen.

Men som Beernews tidigare berättar var det här Glenn Pålssons sista insats som festivalgeneral.

– Dagarna före festivalen var känslorna lite upp och ner, och det var likadant under festivalen. Men efter när jag fick sitta på Höganäs brandbil och smaka en öl så kändes det bra. Jag fick avsluta på topp i dubbel bemärkelse, säger han.

Pålsson ska nu gå vidare till ett annat jobb, men har haft en bra tid som festivalgeneral för en av Sveriges största dryckesfestivaler.

– Jag lämnar ju inte alls ett jobb som är tråkigt. Men det finns annat som lockar mer, säger han.

Årets festival lockade totalt 13 567 besökare och det var ganska exakt lika många som i fjol.

– Vi hade hoppats på en lite större ökning. Framför allt hade vi färre besökare på fredagen och fler på lördagen, säger Pålsson.

Han drar slutsatsen att de ändrade öppettiderna bidrog till det. På fredagen stängde festivalen 21.00 i stället för 23.00. Det var uppskattat hos utställarna och hos Malmös ölbarer, men många valde nog bort fredagen för att det inte blev så mycket tid till att prova sina favoritöl.

– Vi såg den utvecklingen även bland förköpen. Det kommer säkert att bli en ändring tillbaka så att det är öppet längre på kvällarna, säger Pålsson.

Men trots att det blev mycket jobb under festivaldagarna hann Pålsson också njuta lite av festivalen.

– Vi är absolut nöjda, det blev en bra festival. Som arrangör är det viktigt att logistiken fungerar när dörrarna väl öppnas, och det gjorde den, säger han.

Fakta om festivalen

1 festival
2 dagar
16 timmar
24 dryckesskolor
130 företag
1 000 dryckesalternativ
13 567 gäster
27 134 glas
203 505 smakprov