Siffran 11 viktig för bryggeriet i Nacka

BIldspel

Bild 4 av 4

Sonen Tibor Marusic hjälper pappa Vlado och Thord Lindstein i bryggeriet med bland annat buteljering.

 

11/11 2011 bryggde Vlado Marusic och Holger Echarti sitt första öl. Det var på 11 procent och man började brygga när klockan stod på 11.11.11. Det blev också starten för det som skulle mynna ut i Nacka Bryggeri.

Marusic och Echarti lärde känna varandra när de jobbade på Ericssons. De blev goda vänner och sakta växte en plan för ölbryggning fram. De köpte ett litet bryggverk för hembryggning och anmälde sig till en kurs.

Den kursen genomfördes alltså 11/11 2011 på Monks och därefter var de båda kompisarna fast. Ölbryggning blev en stor hobby och planer på ett bryggeri växte fram.

– Det blev bra öl som vi trodde på och vi blev bara mer och mer intresserade, säger Marusic.

De började att titta efter en lokal och efter att ha fått bra hjälp av Nacka kommun har de i dag en bryggerilokal vid vattnet nära Fisksätra.

Ganska tidigt kom också Thord Lindstein in i gänget. Fortfarande är det de tre som äger mest av företaget, även om det i dag finns 50 olika aktieägare.

– Jag hade jobbat som konsult på Ericsson och kände dom båda. Det hade funkat bra när vi jobbade tillsammans, säger Lindsten.

Ett bryggverk på 500 liter installerades och under 2015 såldes de första ölen. I dag finns ett brett spektra av öl från bryggeriet. Produktionen i år kommer att landa på cirka 30 000 liter, ungefär samma som 2016.

– Vi hade hoppats på mer, men det är tufft därute. Vi skulle gärna vilja finnas på fler Systembolag, det är mer arbete att sälja till krogar och på många ställen får man ju inte komma in, säger Lindstein.

Stockholmsmarknaden är klart viktigast och framför allt vill man finnas i Nacka kommun. Kommunen har runt 100 000 invånare och är förstås ettt spännande område att verka i för ett litet bryggeri.

– På sikt vill vi gärna komma upp i 100 000 liter öl per år, och det vore trevligt med 150 000 liter också. Men samtidigt vill vi inte växa för snabbt och vi tar det steg för steg, säger Marusic.

Längs vägen har det också blivit en del folköl och det finns planer på att ta fram ett alkoholfritt öl under nästa år. Nacka Bryggeri vill het enkelt vara en del av den trend med lågalkoholöl som drar fram över landet. Det görs också ölprovningar cirka två gånger i månaden.