Samarbete ska lyfta bryggerier och krog

Bildspel

Bild 1 av 6

Via olika samarbeten ska Mattias Malm, Peter Halldén och Martin Sunesson se till att ha nytta av varandras verksamheter.

Två bryggerier och en restaurang med ölfokus. Men också bland annat krukmakeri, stenugnsbageri och möjlighet till övernattning. Jonssons Gård utanför Varberg vill vara en destination som lockar en bred publik.

 

Det är Subbe Bryggeri som satsat på att finnas på gården söder om sommarstaden Varberg och där hyr numera även Brewore in sig. Bara ett stenkast bort ligger dessutom restaurangen Spiseriet som satsar på öl och har drycker från båda bryggerierna på gården.

– Vi försöker använda varandra styrkor, och det har blivit en turistattraktion där, säger Martin Sunesson, som driver Subbe Bryggeri.

Han flyttade in på gården 2018 och brygger nu cirka 700 liter öl vid varje batch. Dessutom har Mattias Malm flyttat in med sitt varumärke Brewore på gården.

För Subbe Bryggeri är målet att växla upp verksamheten en hel del under året.

– Vi hade vårt största släpp på Systembolaget med tre nya öl 1 februari och ska göra en krogsatsning lokalt efter påsk. Just nu säljer vi inga fat och har nog inte gjort det sedan oktober, säger Sunesson.

För Mattias Malm är det en bra lösning att hyra sin sig hos Subbe Bryggeri. Han har sina egna tankar på lokalerna och kan därmed också lansera öl lokalt på Systembolaget.

– Det är en bra lösning för mig och dessutom kul att ha sällskap, menar Malm.

På gården finns betydligt mer än två bryggerier. En keramiker hittar vi där, liksom en blomsterbutik som också har fokus på inredning, där finns ett bed & kitchen, en träningsanläggning och ett stenugnsbageri.

Dessutom har Spiseriet sin verksamhet där och Peter Halldén, som tidigare jobbat på Thörnströms Kök i Göteborg, gillar det nära samarbetet med bryggerierna.

– Vi har gjort en hel del grejer tillsammans och vi har de flesta av deras öl hos oss, säger Halldén.

Bryggerierna säljer folköl på plats och ordnar dessutom med provningar. Tanken är att de olika verksamheterna ska locka nya besökare till varandra och när coronaviruset är besegrat hoppas man på att nå de stora besökarskaror som man haft tidigare.

– Vi har haft upp till 300 lunch på en dag, det har varit riktigt bra, säger Halldén.

För Subbe Bryggeri blev det i fjol en produktion på cirka 28 000 liter, i år är målet satt till 50 000.

– Min ambition är att jag ska försörja mig på bryggeriet, då behövs det en uppskalning, säger Sunesson.

Efter en paus har Spiseriet nu öppnat upp för luncher ett par dagar i veckan och snart ska det bli mer verksamhet än så. Målet är att ha bra fart på hela verksamheten under året, och samma sak gäller för de båda bryggerierna.

– Corona har påverkat oss mycket. Det var bra i somras, men i november blev det katastrof. Nu hoppas vi på en bra sommar och på att vi ska kunna locka besökare till varandra, säger Peter Halldén.