Samarbete ska ge ett lyft för mörk folköl

Vem ska man göra porter tillsammans med om inte Porter Drinkers Association? Så tänkte man på West Coast Bryggeri. På lördag lanseras deras folkölsporter under högtidliga former i både Stockholm och Göteborg.

Folkölen växer sig allt starkare i Sverige. Men fokus så här långt har varit till stor del på ljus öl.Det vill West Coast och PDA i Göteborg ändra på.

– Det finns egentligen inget alternativ till Carnegie Porter i folkölsvärlden, det är en lucka som vi vill fylla, berättar David de Courcy på West Coast Bryggeri.

Tillsammans med Porter Drinkers Association har det tagits fram en klassisk hantverksporter på 3.5 %, Göte-Porter 3.5.

– Vi har jobbat ganska mycket med den och tycker att vi har fått till det bra. Målet är att få ut portern i en bredare form till svenska folket, att det ska drickas mer porter men mindre alkohol, säger de Courcy.

På lördag är det festlig premiär för ölen i Stockholm och Göteborg. I Stockholm i samband med en julmarknad vid Folkölsbutiken, och i Göteborg på Haket efter den traditionella julölsprovningen för Ölfrämjandet.

Uppklädda representanter för Porter Drinkers Association finns på plats på båda platserna för att hylla portern.

– Den släpps i en hel del butiker också och där kommer vi att ha foldrar för att upplysa om porterns förträfflighet. Den har så många olika användningsområden till mat och annat, säger de Courcy.