Sälj i fokus för Drycks

Med en egen säljorganisation vill Drycks hjälpa svenska bryggare att få ut sin öl på den svenska marknaden.

– En krögare ska kunna beställa sin öl när som helst hos oss, säger Johan Björnefält.

Drycks.se finns redan tillgänglig för privatpersoner, ett 40-tal bryggerier finns med på satsningen. Inom kort kommer också en funktion för pubar och restauranger som vill beställa sin öl online.

– Vi har samarbetat med bryggare och krögare när vi har byggt sajten. Samtidigt är det viktigt att förbli opartiska och inte äga varumärken. Vi blir gärna en naturlig länk mellan producent och konsument, säger Johan Björnefält.

Han startade företaget tillsammans med Fredrik Alfthan och de har båda lång erfarenhet av försäljning.

– Fredrik har bryggt öl hemma och det var så jag fick upp ögonen för både produkten och branschen, säger Björnefält.

På sajten ska både privatpersoner och företag kunna beställa de öl man vill ha. Men det kommer också att finnas en säljorganisation som jobbar med detta.

– Många vill brygga öl, men kanske inte har lika mycket tid för försäljning. Där kom tankarna på det här verktyget på nätet.

Det är ett stort intresse för att anslutna till den del där pubar och restauranger kan beställa sin öl.

– Och det kommer att öka. Jag har flera mail liggande, jag behöver bara hinna med, säger Björnefält.

Drycks är med på Stockholm Beer&Whisky Festival där man serverat öl från ett antal av de bryggerier som finns med i satsningen. Just mässor blir en del av verksamheten.

– Vi kommer att försöka var med på olika mässor. Det är inte alla som har tid och råd att sköta en egen monter och det börjar bli många ölmässor i Sverige, säger Björnefält.