Sågad undersökning har blivit stoppad

Sifo-undersökningen om gårdsförsäljning retade upp en hel del bryggare i Sverige. Flera valde att dra tillbaka sina svar och nu har hela undersökningen lagts ned.

Det var i förra veckan som ett antal svenska bryggare blev uppringda av undersökningsföretaget Kantar-Sifo. Frågorna som ställdes handlade om gårdsförsäljning och i flera fall ställdes gårdsförsäljningen i förhållande till att Systembolaget skulle ta bort den lokala delen av ölförsäljningen, det så kallade TSLS-sortimentet.
– Det blev väldigt konstigt och det var omöjligt att ställa sig positiv till gårdsförsäljningen med de frågor som ställdes, säger Erik Sundqvist på bryggeriet Brasstacks i Uppsala.
Även Pelle Hoffman på Sälens Fjällbryggeri ringdes upp och reagerade på frågorna.
– Allt gick ut på att jag skulle säga att jag var emot gårdsförsäljning, allt styrdes åt det hållet, säger han.
I sociala media har det varit intensiva diskussioner om frågorna, som av många uppfattades som vinklade. Flera bryggare valde att i efterhand kontakta Sifo och säga att man inte längre ville vara med i undersökningen.
– Vanligtvis är det väldigt få som hör av sig om undersökningarna, men här var det ovanligt många. Det fick oss att reagera, säger Jonathan Wennö, affärsområdeschef på Kantar-Sifo.

Reaktionerna fick honom att titta mer på ärendet och han tog bland annat själv kontakt med en av bryggarna som inte längre ville vara med.

– Frågorna som ställdes hade passerat våra kontroller, men vi kan ju inte i detalj allt om bryggerinäringen. När vi hade fått veta mer tog vi kontakt med uppdragsgivaren som då beslutade att avbryta undersökningen. Vi tar ansvar för alla frågor som vi ställer, men här blev det fel, säger Wennö.
Han vill inte berätta vem som beställt undersökningen, men säger att han tycker det var strongt av beställaren att backa när kritiken mot frågorna växte.
– De ville inte röra upp känslorna hos bryggarna utan bara skaffa sig kunskap. Det var bra att de drog i handbromsen, säger Wennö.
Det ska också nämnas att man från Systembolagets håll inte har några planer på att förändra TSLS. Det sortimentet har växt de senaste åren och det finns i dag hela 1267 olika öl i det segmentet.
– Vi är väldigt stolta över sortimentet TSLS som har bidragit till ett brett sortiment enligt kundernas efterfrågan. Vi ser hur vi kan utveckla det ännu mer, skriver Systembolagets pressekreterare Karin Husberg i ett mail till Beernews.

Husberg betonar att det inte är Systembolaget som har beställt undersökningen.
Hon konstaterar samtidigt att gårdsförsäljningen kan vara ett hot mot det svenska monopolet och det undantag som Sverige fått av EU när det gäller alkoholförsäljning.