Så ska nya ägarna få fart på Ballast Point

Chris Bradley och Brendan Watters blir nyckelpersoner när Ballast Point ska vända utvecklingen. Foto: Ballast Point.

Nytt säljteam, fokus på Kalifornien och fler nya öl. Så vill de nya ägarna av Ballast Point vända trenden och få fart på företaget i gen.

Ni kan säkert turerna kring Ballast Point vid det här laget. 2016 köptes bryggeriet upp av Constellation Brands för en miljard dollar, en summa som visade sig vara ett riktigt överpris.

I höstas bytte företaget ägare igen, mycket hade gått snett och det verkar som att priset den här gången var 68 miljoner kronor. Alltså mindre än en tiondel av vad Constellation Brands gav.

Kings & Convicts är de nya ägarna, de hör hemma i Chicago men kommer att ha sitt fokus på att låta Ballast Point växa i Kalifornien först.

Man har 65 procent av sin marknad där och ska bli bättre på att få ut fatöl till pubar och barer. Dessutom ska det släppas ett nytt öl i månaden och de ska finnas hos alla nyckelkunder i delstaten.

En viktig fråga för de nya ägarna har varit humlen. Ballast Point spände bågen rejält och skrev femårskontrakt för en mängd humle man aldrig ens kom nära att använda.

Under sex månader har Kings & Convicts förhandlat och fått till ett pris och en mängd humle som företaget kan hantera.

Cirka 200 000 barrels, cirka 24 miljoner liter, öl sålde företaget under fjolåret, och nya vd-n Brendan Watter tror det tar ett tag för företaget att nå tillbaka dit.

– Du vänder inte på ett sådant här företag hur som helst. Om ett par år hoppas jag att vi kan vara tillbaka på de nivåerna och ha en stadig tillväxt, säger han till Brewbound.

Ett helt nytt säljteam håller också på att skapas. Constellation Brads hade sina egna säljare och alla de som jobbade för Ballast Point försvann vid förra uppköpet. Nu pågår processen med att få den delen av företaget fungerande igen.