Så ska bryggerierna klara coronakrisen

Coronaviruset är det största hotet mot den svenska bryggerinäringen på många år. Många är oroliga för företagens framtid. Foto: Montage.

Försäljningen rasar, exporten är noll. Ekonomin är hotad och oron är stor. Så här ska 18 svenska bryggerier jobba för att ta sig igenom Corona-krisen.

På väldigt kort tid har det blivit riktigt tufft för de svenska bryggerierna. Försäljningen till restauranger och barer rasar och för de bryggerier som satsar på export har den delen och stannat upp i princip helt.

Ingen vet hur länge Corona-visurset kommer att sprida sig i landet och många bryggerier är oroliga för sin framtid. Vi kollade med 18 av bryggerierna om hur de ser på läget.

Daniel Haag Wicksell, Good Guys, Karlstad
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Minskad försäljning, alla event, collabs och mässor är inställda. Mer handsprit och tvål. Taproomet har dragit ner personal.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?

– Vi hade planerad export men den blev inställd.

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Det är en smäll man får uthärda, kommer bli tufft men vi kan rida ut detta så länge det inte blir för långvarigt. Folk måste fortsätta gå på krogen.

Daniel Eriksson, Halmstad Brygghus.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Vi har märkt av en rejäl minskning på beställningar, speciellt från restaurangsidan. I nuläget håller vi öppet på bryggeriet med provningar men följer Folkhälsomyndighetens direktiv på dagsnivå och har en plan för besöksförbud om det blir rekommendationen.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi exporterar inte öl så där har jag ingen input

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Det är för tidigt att svara på hur detta slår långsiktigt, men givetvis är det en ohållbar situation att driva ett företag med utgifter och inga inkomster. Vi har märkt av en rejäl minskning på beställningar, speciellt från restaurangsidan. I nuläget håller vi öppet på bryggeriet med provningar men följer Folkhälsomyndighetens direktiv på dagsnivå och har en plan för besöksförbud om det blir rekommendationen.

Anders Thelenius, Jämtlands Bryggeri, Pilgrimstad.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Coronaviruset påverkar oss alla på ett eller annat sätt. Det finns av förklarliga skäl generellt en passivitet i samhället och våra naturliga kunder som hotell, restaurang, barer och pubar behöver inte öl i någon större utsträckning just nu. Volymen går ner helt enkelt. Vi följer allt dag för dag nu och ser över alla kostnader för att minimera skadan så gott det går.
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi exporterar inte öl idag.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Drar viruset ut på tiden så känner jag en oro för vad det kommer innebära för oss. det är viktigt att vi på alla sätt anpassar oss snabbt till den rådande situationen för att kunna överleva på sikt. Men vi har bestämt oss för att klara oss igenom det här!


Martin Sunesson, Subbe Bryggeri, Varberg.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Försäljningen till krogkunder har nästan helt avstannat. I en period på året när vi annars har en uppåtgående trend är det nu precis tvärtom. Vi minimerar våra inköp och har inlett samtal med banken om eventuella åtgärder framöver angående amorteringar och annat.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi exporterar ingen öl. 
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Ja, vi är ju relativt nyetablerade så vår uthållighet är inte speciellt stor. Den största delen av vår försäljning går till besöksnäringen i närområdet och får vi inte en bra sommar i år så är vi förmodligen rätt rökta.


Anders Abrahamsson, Åre Bryggcompagni.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Vi börjar märka av det ordentligt denna vecka. Vi gör vad vi kan och kör en specialdeal på vår Community Beer IPA för att stötta så mycket vi kan för våra lokala restauranger och barer. Vi har snabbt ställt om för mer släpp på Systembolaget under resten av året samt ännu mer folkölsproduktion.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi hade ett par kul collabs framöver som blir skjutna på framtiden i övrigt exporterar vi inte.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Vi känner en stark oro för vår framtid om ytterligare nerstängning och restriktioner införs. Då krävs det att vi får börja sälja på plats för att överleva och kunna betala ut någon lön alls, det är inte svårare än så.

Patrik Hellström, Bryggverket, Umeå.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Vi har kontaktat alla våra kunder och hört efter hur vi kan hjälpa dom. För utan restaurangerna och krogarna så finns inte vi heller. Vi håller på att ta fram nya idéer på tjänster och varor vi kan erbjuda kunder direkt från bryggeriet. Vi fokuserar lite mer på folköl också.
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
-Vi exporterar inte mycket.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Ja, vi känner såklart en oro. Vi är ett litet företag med liten buffert. Vi hoppas att regeringens krispaket ska kunna hjälpa oss, men hoppas såklart att man också ska försöka snabbt driva igenom gårdsförsäljning och differentierad alkoholskatt för oss små bryggerier så vi har något extra att jobba med och erbjuda. Men det blir väldigt tufft om det drar ut på tiden. Då det drabbar så många i så många led. Blir det lockdown och svårt att få tag i råvaror blir det ju i stort sett omöjligt att överleva. Tyvärr tror vi att många kommer att kämpa för att få vara kvar. Vi gör allt vi kan och får se hur långt det räcker.

Mats Hägerfors, Brygghuset Finn, Landskrona.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Som för dom flesta av våra kollegor i branschen ser vi att våra vänner på restaurang- och eventsidan har stora problem just nu och det oroar oss förstås. Här vill vi verkligen uppmana alla som är friska att stötta sina lokala pubar och restauranger genom att använda sig av hemleveransalternativ, köp av presentkort och annat dylikt. #supportyourlocals Försäljningen på Systembolaget verkar inte påverkas alltför mycket än så länge men skulle det ske ändringar där får vi ta det som det kommer. Vi misstänker att försäljningen via deras webb och hemleveranser kommer öka men om folk ställer in privata tillställningar och fester så kan det såklart minska efterfrågan, men så verkar det inte i dagsläget. Internt har vi infört ännu striktare regler än vanlig gällande t ex handhygien och att inte vara på bryggeriet i onödan samt att vid minsta förkylningssymptom stanna hemma. Vi försöker att så långt som möjligt arbeta på distans och att ta möten per telefon eller digitalt. Vidare har vi valt att ställa in alla våra planerade events tillsvidare. Vi följer förstås myndigheternas rekommendationer.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi har inte så mycket export idag så vi påverkas inte nämnvärt där men vi inser att för dom som har det så innebär det troligen en större intäktsminskning. Vi känner med alla våra kollegor i branschen som påverkas negativt av detta.

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Vi är leverantörer till besöksnäringen i stort och dom faller hårt nu, så det är klart att det oroar oss på samma sätt som alla andra i branschen säkert också känner. Trots det känner vi stor tillförsikt inför framtiden. Coronapandemin kommer att gå över och saker och ting kommer att återgå till det normala. Frågan är nog mest vad som händer med ekonomin i Sverige och i världen samt hur hårt restaurangerna kommer att drabbas och vad det innebär för branschen efter att hotet från viruset är borta.

Mats Wahlström, Poppels, Jonsered.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– På Poppels liksom hos andra bryggerier får detta såklart väldigt stor påverkan. Vi följer händelseutvecklingen noga och har tagit fram en personalpolicy som minimum följer dom riktlinjer som finns. Inom vissa områden lägger vi oss över minimrekomendationerna. När det gäller handtvättning osv är såklart redan från start väldigt duktiga. Andra delar påverkar oss mer. Till exempel är betydligt fler än vanligt hemma med snuva. Så dom av oss som mest arbetar vid skrivbordet hjälper till en med allt det praktiska. Vanligtvis hanterbara situationer kan få ödesdigra konsekvenser. Vi har till exempel tapputrustning från Italien. Reservdelar behövdes akut härom dagen. För att hantera alla snabba förändringar och prioritera rätt har vi dagliga planeringsmöten.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Den del av försäljningen som går på export börjar nu att påverkas mycket. Alla distributörer sitter ju i en liknande situation. Det är hög risk att beställa ny öl och svårt att lita på transportsystemet.

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Vi är i dagsläget oroade över situationen framöver. Men om den inte drastiskt förändras så hoppas vi att komma ut på andra sidan levande iaf.

Viktor Hansen, Centralbryggeriet, Linköping.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Massivt, sista veckan har vi tappat ca 70% i försäljning. Vi har bromsat alla inköp och beställer bara det som är nödvändigt för en fortsatt produktion. Vi kommer ta dialog med hyresvärdar om att vara tillmötesgående med hyror och även se om banken kan lugna sig med amorteringar osv. Vi kommer avvakta någon vecka till innan vi börjar se över hur vi gör med personal och löner.
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Nej, ingen export
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Ja, klart man funderar lite och just nu är det ju väldigt ovisst men vi ska försöka härda ut så länge vi kan.

Jessica Heidrich, Hop Notch, Stockholm.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Försäljning till restauranger har gått ned drastiskt, av förståeliga skäl. Vi har därmed dragit ned på antalet fat vi tappar per bryggd för att hålla ett rimligt lager. Vi lider med alla småföretagare, krögare och deras fantastiska personal. Systembolagsförsäljningen ser dessbättre än så länge bra ut. Det verkar som att folk sprider ut sitt shoppande och handlar på måndagar och tisdagar när det är färre folk i butikerna samt de som behöver utnyttjar möjligheten till hemleverans från Systembolaget. Hoppas att uppmaningen att att handla från svenska craftbryggerier och småföretag får ordentligt genomslag både nu akut och framöver!
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Har i dagsläget ingen export, så ej påverkade av det just nu. Däremot så kommer dollar och euro-kursen troligtvis påverka oss stort vid inköp av råvaror i framtiden. Kanske även tillgången. I nuläget så har alla leverantörer meddelat att det ser stabilt ut, men det är för tidigt att sia om.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Självklart är vi bekymrade. Både för oss, kollegor i branschen och våra kunder. Det är inte stora marginaler i öl och ett bryggeri är en tung kapitalinvestering. Hoppas att när värmen kommer och uteserveringarna blommar, upp att det skall vara säkert att ta en öl och en matbit i solen. Det kommer vi alla behöva både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt.


Peter Pikulik, PKLK, Stockholm
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Vi har sett en markant minskning i försäljningen till restauranger de senaste veckorna. Det finns tyvärr inte så mycket vi kan göra åt det i dagsläget mer än att hålla i kostnader och dra ner på produktionstakten något. Som tur är så släpper vi ny öl på bolaget nu i april vilken jag hoppas kan motverka ett allt för stort intäktsbortfall.
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi exporterar ingen öl än.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Oron består mest av ovisshet. Man vet inte hur hur länge det kommer att vara så här. Blir det värre? När vänder det? Osv… Det är svårt att ta beslut oavsett riktning och man får gå på dagsläget ett tag framöver nu.


Tim Persson, Klackabacken, Kristianstad.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Vi har redan märkt en stor nedgång av öl till HoReCa, vi bedriver mycket försäljning i den kanalen och gårdshotell och bättre restauranger som lider stora förluster är våra bästa kunder. Vi har räknat på och befarar en nedgång med 80%-90%. Detta budgeterar vi för nu samtidigt som vi öppnar upp dörrarna för merch och folk- och lättölsförsäljning. Vi för även dialog med bank och myndigheter för att lätta skattebörda och tunga avbetalningar.
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
-Vi fick iväg vår förväntade export för första kvartalet innan krisen inföll så svårt att svara på men det kommer absolut påverka branschen hårt.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Självklart gör vi det, vi minskar drastiskt i omsättning, framförallt där vi har bäst marginaler och gör allt vi kan för att behålla vår duktiga personal. Vi tror att vi är något så när rustade för en kortare tid men om sommarens förväntade försäljning uteblir kommer det att bli väldigt tufft.

Fredrik Ek, Brekeriet
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
Vi har främst känt påverkan genom våra kollegor i hotell- och restaurangnäringen som står utan besökare. Detta i sin tur gör att vår försäljning har dalat. Vi känner också ett stort hot om stängning av skolor och förskolor skulle bli aktuellt. Något som gör att verksamheten kommer att drabbas hårt. Våra åtgärder hittils har varit att stoppa samtliga inköp och stoppa produktionen. För att försöka få någon garanterad omsättning håller vi just nu på att utveckla vår webshop och vi kommer att hålla bryggeriet öppet för folkölsförsäljning alla vardagar 8-16. Vi har också snabbt lyckats ställa om produktionen till att fokusera på fermenterade grönsaker som vi hoppas kunna sälja en del av.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Samtliga för-ordrar vi hade på export har bokats av vilket innebär en rejäl minskning i kassaflödet.

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Vi satte oss väldigt tidigt i krismöte för att samla hela teamets kreativa tankar och vi känner att vi har en plan för att klara oss några veckor framåt med de förutsättningar vi har i dagsläget. Ändras förutsättningarna i samhället, som t.ex. stängda förskolor och skolor kommer vi att behöva tänka om och det är då verksamheten och tålamodet kommer att sättas på prov.

Björn Falkeström, Oppigårds, Hedemora.

Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Vi har avbokat besök till bryggeriet samt dragit ner på antalet externa aktiviteter. Försäljning till restaurang har minskat. Vi har styrt upp interna rutiner kring sjukdomssymtom och personlig hygien.
Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Exportförsäljningen har minskat.

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
Nej.

 

Peter Iwers, Odd Island.

Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?

– Vi har blivit påverkade såtillvida att vi inte säljer något till krog direkt eftersom många har köpstopp. Därmed påverkas vår ekonomi otroligt negativt. Vi har skrivit ihop några saker tillsammans med Gothenburg Brewers Guild som vi hoppas få igenom. Bland annat att få tillfälligt fler butiker på systembolaget för TSLS-produkter, och tillfälligt tillåta gårdsförsäljning så vi kan sälja direkt till kund. Vi håller också vårt taproom stängt till 27 mars.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?

– Vi exporterar inte i dagsläget 

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?

– Ja det gör vi absolut. Detta är en orolig tid och vi hoppas givetvis på det bästa.

Adam Norman, Beerbliotek, Göteborg.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Like everyone else in the industry, we have seen a complete desecration of the restaurant market. We are very concerned for our colleagues in the hospitality industry, our fellow brewery friends, and not least the people we work with every day. From this week, everything we brew goes to can, and we only brew for the Monopoly. Its our only way to sell beer at this point

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– We dont know yet, but breweries all over the world are in the same situation. We hope that their comunities chose to support them, as we would like to see here. Long term, we will come back

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Absolutely. We are committed to getting through this incredibly tough time, together with our staff. We hope that thegoverment roles out support for ALL small companies across Sweden. Companies with less than 50 staff make up 99.4% of all companies in this country. Now more than ever, we/they need the support of the community and the government.

 
Christina Körmendi, Nya Carnegiebryggeriet, Stockholm.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?j
– Ja, det har påverkat oss mycket. Vi har genomfört många nya säkerhetsrutiner – för att skydda vår personal såväl i bryggeriet som i gastropuben.
Vi har infört extremt strikta regler för hygien samt för sjukdomssymptom. Eftersom vi har besöksverksamhet så har vi begränsat besök i bryggeriet under arbetstid.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Vi har mycket begränsad exportverksamhet så den påverkar inte vår verksamhet i stort.
Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Oron drabbar oss alla i samhället och naturligtvis även oss i bryggeriet. Vi förutser en skiftning mellan on trade försäljning och Systembolaget. Denna utveckling ställer krav på en agil hantering i bryggeriet och är en utveckling som vi följer dagligen.
Vi är oroliga för alla våra restaurangkunder som har det extremt tufft nu. Vårt hopp står till att vi slipper en total lock-down i Sverige som i alla andra länder. Vi svenskar är ju ganska ”lydiga” då vi är vana vid att leva relativt isolerat större delen av året.

 

Peter Alemar, Nils Oscar Craft Brewery, Nyköping.
Hur har coronaviruset påverkat er den senaste tiden och vilka åtgärder har ni genomfört på grund av det?
– Coronaviruset påverkar alla i Horeca-branschen och när restauranger och pubar får så här allvarliga problem, så slår det givetvis hårt även mot oss bryggerier. Så här långt har vi klarat oss förvånansvärt bra trots vad som sker runt om oss, men med stor sannolikhet har vi inte sett botten ännu, det kommer garanterat att bli värre.
Vi har nu vidtagit nödvändiga åtgärder för att skydda vår personal och våra gäster, bl.a har vi ställt in samtliga provningar och Bryggeribesök under hela våren.

Om ni exporterar öl, hur påverkas den delen av er affär?
– Ja, vi exporterar till flera länder, men har inte märkt av så mycket ännu, men är förberedda på en nedgång i vår export under en tid.

Känner ni en oro för ert företags framtid om virusets härjningar drar ut på tiden?
– Om det sociala livet i Horeca inte återupptas inom 2-3 månader så kommer det att slå mycket hårt mot alla bryggeriers försäljning. Blir det längre och fortsätter in i höst så lär vi få se ett stort domino av konkurser i vår bransch, där vi har många relativt nystartade mindre bryggerier som ännu inte nått stabilitet.
Hur hård smällen blir beror i första hand på hur tungt viktad man är mot Horeca, för vår del kommer det helt klart att slå hårt, men vi går inte under.