Så många besökare hade Stockholm Beer

Bildspel

Bild 2 av 3

Marianne Wallberg är nöjd med den 27:e upplagan av Stockholm Beer&Whisky Festival.

 

Stockholm Beer & Whisky Festival håller ställningarna trots en hårdnande konkurrens. Även i år landade man på cirka 37 000 besökare.

Det här var den 27:e upplagen av festivalen och den fortsätter att vara ohotad etta när det gäller antalet besökare. På de sex dagarna var det 36 900 besökare och då är än så länge inte gästlistan inräknad. Därmed hamnar man på ungefär samma besökarantal som i fjol.

– Det är jättekul, men vi hade varit nöjda med 35 000 besökare också. Det viktiga är att det är rätt besökare som kommer till oss och så tycker jag att det är, säger festivalgeneralen Marianne Wallberg.

Med rätt besökare menar hon personer som är nyfikna av dryckerna, och som inte är där för att bli berusade. Det syns väl i statistiken för året, där en person av 37 000 tvingades att lämna festivalen efter att ha druckit för mycket.

Den bästa dagen var den avslutande lördagen, då det var mellan 9500 och 10 000 besökare på festivalen.

– Det är alltid bättre fart under den andra helgen, då har ryktet spridit sig. Under första helgen är de flesta besökare som varit hos oss tidigare, men under andra helgen dyker det upp fler nya besökare, säger Wallberg.

Öltävlingen på Stockholm Beer & Whisky Festival räknas till de finare i världen och där var Wallberg nöjd med hur allt flöt på, och hur de svenska bryggerierna hävdade sig väl i konkurrensen.

Redan nu är jobbet i gång med nästa år festival, och Wallberg kan avslöja en förändring.

– Taste Experience är en trevlig del av festivalen, men nästa år kommer vi att ställa dom som spelar hög musik på ett eget ställe. Däremot blir öl och whisky kvar som vanligt.

27 festivaler är därmed avklarade på Nackastrandsmässan, men Marianne Wallberg ser inget slut på resan som startade redan 1992.

– Vi kommer att vara kvar så länge folk vill ha oss kvar. Jag har många bra medarbetare och vi vill fortsätta att vara en plats där människor möts och knyter kontakter. Vi får mycket beröm från internationella besökare, säger Wallberg.