Så blir nya sajten för Systembolaget

Systembolagets hemsida ska få en ny layout. Nu hoppas man på din hjälp för att få det så bra som möjligt.

I dag sker 2,6 procent av försäljningen online hos Systembolaget, men det innebär också 50 miljoner kundmöten via nätet.

Allt talar för att försäljningen online kommer att öka och därför ska en ny sajt skapas.

– Det är en omfattande satsning som vi gör på upplevelsen och kundservice online, säger Linda Bornvik, chef för erbjudandeutveckling på Systembolaget.

Det är ett omfattande jobb som pågår med den nya sajten och den lär inte vara klar förrän under nästa år.

– Utgångspunkten har varit att göra det lättare att hitta i vårt sortiment. I dag är det inte så lätt att veta i vilket sortiment som en produkt finns, det ska bli lättare att göra sina val, säger Bornvik.

En stor skillnad framåt blir att du kommer att kunna beställa de varor som finns på hyllan i den aktuella butiken. Så är det inte i dag.

– Det ska vi förändra stegvis. Det är många kunder idag som inte förstår varför de inte kan beställa de varorna. Sedan handlar det om ny design men också om att utveckla erbjudandet.

Att interagera med de potentiella kunderna på sajten har också blivit viktigt. Därför är 30 olika medarbetare utvalda för att hjälpa till i en chat som redan är i gång.

För Systembolaget är det nu välkommet med dina synpunkter. Man hoppas på en hel del kreativ respons på den betaversion av den nya sajten som ligger ute.

– Så här långt har vi fått många positiva kommentarer, många kunder tycker att det här blir ett lyft. Men vi vill ha mer feedback, säger Bornvik

Jobbet med den nya sajten ska inte påverka den service eller utbud som finns i de fysiska butikerna. Systembolaget menar att man följer kundernas förändrade behov och beteende men i grund och botten ska kundupplevelsen vara bra oavsett om man är i butik eller på webben.

– Många handlar med kort varsel, och då blir det oftast i butik. Vi har inga digitala mål utan kunden bestämmer var den ska handla. Alkohol är en annorlunda vara och vi vill inspirera våra kunder till att göra mer medvetna val, säger Bornvik.

Hon ser inte några problem med att utveckla en sajt och göra den mer kundvänlig, utifrån de krav Systembolaget har på sig när det gäller att hålla ner alkoholförsäljningen.

– Vi har alltid vårt uppdrag i ryggen och det här ska inte leda till merförsäljning. Men vi ska svara på kundens frågor. Vi är ett annorlunda företag och så vill vi att det ska vara.