Rocket satsar mer på lokal marknad

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Joel Carlsson svarar på våra enkätfrågor. Foto: Ronny Karlsson.

Rocket Brewing satsar allt mer på den lokala marknaden. Det och mer får du veta av Joel Carlssons enkätsvar.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Vi har gått ifrån att exportera och skicka det mesta på distribution till att satsa rejält på att sälja själva lokalt i vårt nya hemland Sverige. Det har varit en rolig och lärorik resa på många sätt och vis! Mycket nytt att lära såklart, inte minst att jobba direkt mot Systembolaget! Väldigt roligt var det också att var inblandade i planeringen av, och som det mest lokala bryggeriet servera vår öl på förfesten till GSBF.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– Kanske inte den största satsningen men väldigt spännande är att vi drar igång ett samarbete med Surtanten och en gård som heter Landet Oss, ur detta kommer det att bli ett gäng spännande och annorlunda öl under 2020. Också roligt att vi börjar göra ”huspilsner” till Malmös bästa hamburgerrestaurang Casual, som just flyttat till nya större lokaler. Blir en utmaning för ett litet bryggeri att leverera dom kvantiteterna som kommer att behövas.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– Cirka 50.000 liter under 2019 och 2020 räknar vi med cirka 70 000 liter.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– I den hårdnande konkurrensen blir det såklart viktigt att hitta sitt sätt att bli lönsamt, det finns så många vägar att gå, det gäller att va kreativ!

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Tycker Brekeriet fortsätter göra väldigt god öl, också smakat ett par goda pilsner under året, bl.a från Good Guys, Remmarlöv och O/O.