Rankas högst – stoppas på Systembolaget

Bildspel

Bild 1 av 3

Jonas Gustavsson och Nikola Sarcevic fick etiketten för sitt sitt första öl, Puppethead, godkänd av Systembolaget.

 

Wizard producerar Sveriges bästa öl enligt Untappd. Men på Systembolaget stoppas de på grund av sina etiketter. Jonas Gustavsson är klart missnöjd med beskeden.

Wizard består av duon Nikola Sarcevic och Jonas Gustavsson, och på kort tid har de blivit populära och rankas nu som högst av alla svenska ölproducenter på Untappd.

Men på Systembolaget kommer vi att få vänta på fler öl. I två fall har nämligen deras etiketter stoppats. Anledningen är de fantasifigurer som finns på burkarna.

-Vi har gjort bedömningen att bilderna ser ut att rikta sig till barn vilket inte är förenligt med alkohollagen, kommenterar Systembolaget.

Jonas Gustavsson är av en helt annan uppfattning. Han menar att etiketterna är en fantasivärld och har inte alls något med barn att göra.

– De tar ju in tomtar på julölen, då förstår jag inte varför det här ska stoppas, säger han.

Etiketterna görs av konstnären Alexander Jansson. Han har nu i flera fall fått gå in och ändra på sina konstverk och det har i sin tur inneburit en extrakostnad för Wizard.

Det är ölet Grammoballophone, samt ett kommande samarbetsöl med amerikanska Bottle Logic som stoppats av Systembolaget. Wizards första öl, Puppethead, har en liknande etikett och är gjord av samma konstnär. Den passerade kontrollerna.

Ölet Gelehallon Sour, som bryggdes tillsammans med Friends fick också en ny etikett innan det godkändes för försäljning. Det bryggdes av Gustavsson egna varumärke Morgondagens. Där handlade det om ett hallon som fick göras om för att passera kontrollen.

– Det känns väldigt godtyckligt, det verkar hänga på vem som tar emot mailet, säger Gustavsson.

När det gäller Grammoballophone ändrades visserligen etiketten, men nu är planen att inte sälja den via Systembolaget. Ölet vann tog nyligen medalj vid öltävlingen på En Öl & Wiskymässa, men kommer alltså inte att nå ut över landet. I stället går den ut via andra kanaler. Det är oklart hur det blir med ölet som ska bryggas med Bottle Logic.

– Vi säljer till krogar och via nätbutiker, dessutom går en del på export. Vi klarar oss ändå, men visst vill vi finnas även på Systembolaget, säger Gustavsson.

Här ovan ser du några av etiketterna som det hela handlar om.