Probably not – Carlsberg satsar på udda reklam

Probably. Ni känner igen ordet från Carlsbergs reklam. Men nu vänder man på begreppen för att locka fler öldrickare i Storbritannien.

Under parollen ”probably the best beer in the world” har Carlsberg skapat en slogan som känns igen världen över. Men det har inte hjälpt i Storbritannien, där man tappat en del på marknaden under senare år.

När man sedan gjorde om receptet på sin lageröl visade det sig att 59 procent av öldrickarna tyckte bättre om den nya varianten på Carlsberg Pilsner. Nu vill man lyfta fram det förbättringsarbete som gjort och det sker med en ny slogan, ”probably not the best beer in the world”.

– Vi gick vilse på Carlsberg i Storbritannien. Vi bryggde kvantitet istället för kvalitet och vi blev ett av de billigaste ölen istället för det bästa. För att leva upp till att förmodligen vara det bästa ölet i världen fick vi börja om. Vi bryggde om Carlsberg från början, säger vice marknadschefen Liam Newton till sajten The Drinks Business.

Danske skådespelaren Mads Mikkelsen kommer att finnas med även i den nya reklamen, som ska lyfta fram fördelarna med dansk pilsner.

Kampanjen får beröm i reklamkretsar och nu återstår att se om satsningen kommer att vända trenden för Carlsberg på de brittiska öarna. Kampanjen kommer att kosta närmare 250 miljoner kronor.