Populärt att blanda street food och öl

Bildspel

Bild 1 av 3

Jens Almgren och Pernilla Elmquist är riktigt nöjda med de första veckorna i Lokstallarna i Kirseberg. (Foto: Torbjörn Lagerwall)

 

De parkerade sin food truck i en gammal lokverkstad och det blev snabbt succé. Nu bjuder Nordic Street Food in ett lokalt bryggeri i veckan för att servera god öl.

Nordic Street Food var först i Malmö med att satsa på en food truck, en rörelse som är ganska ny i Sverige.

– Det blev ett begrepp först för fem till sex år sedan och vi lärde oss den hårda vägen att det är en kort säsong i Sverige. Vi ville leva på det här året runt, säger Jens Almgren, som driver Nordic Street Food tillsammans med Pernilla Elmquist.

Man letade efter möjligheter för att ha verksamhet hela året och till slut hittade man rätt. I Lokstallarna i stadsdelen Kirseberg i Malmö sker verksamheten numera och inledningen har varit framgångsrik.

– Folk har snappat upp det och det har blivit fler och fler som kommer, säger Almgren.

Men det är inte bara maten som lockar. I och med att man har ett alkoholtillstånd så har det även bjudits in bryggerier. Så här långt har Hönsinge Hantverksbryggeri och Brygghuset Finn funnits på plats i samband med after work på fredagar. Nu på fredag är det South Plains som står för ölen och på skärtorsdagen är det Sibbarps Husbryggeris tur.

– Mikrobryggerierna är extremt öppna för att prova på saker och det har gått väldigt bra. Jag tycker att hantverksöl är en perfekt kombination till vår street food, säger Almgren.

Lokstallarna är på hela 30 000 kvadratmeter och det är en del av den ytan som används. På sikt hoppas man även på att bjuda in kollegor som också har food trucks. Målet på sikt är också att ha öppet fler dagar i veckan, i dagsläget serveras det även lunch tisdag till torsdag, och satsningen på gästande bryggerier kommer att fortsätta.

– Vi gillar genuin street food och vill också ha öl som är gjord på samma genuina sätt, säger Almgren.