Poppels satsade på premiär mitt i krisen

Bildspel

Bild 2 av 9

Darius Wolff såg till att ha koll på bar och restaurang under premiären.

Öppna restaurang i corona-tider? Jodå, det händer faktiskt. I helgen var det premiär för Poppels Öl&Mat i Jonsered.

Lokalbefolkningen har väntat ganska länge nu. Den premiär som var inplanerad redan för ett år sedan blev aldrig av, och sedan har projektet dragit ut på tiden. Nu är det i Poppels egen regi som satsningen görs.

– Det gäller att ha en bra balans och inte ta emot för många bokningar. Det var ett svårt beslut som till slut togs av vår styrelse, men vad ska vi göra när vi har personal anställda för det här, sade Magnus Pettersson på Poppels.

77 bokade platser hade man under dagen och de var utspridda över dagen. Dessutom kom det ganska gott om gäster spontant redan från start.

– Vi får se till att folk sitter en bit från varandra. Det är viktigt att vara tydlig i kommunikationen och vi förstår att en del folk inte vågar komma. Vi har haft en del avbokningar de senaste dagarna, sade Pettersson.

Gästerna verkade ha det trevligt och framför allt för Jonseredborna var det välkommet att ha en lokal ölbar. Under premiären serverades tre nya öl. Det handlade då om en ny india pale ale, en imperial saison och en belgisk blonde.

I menyn fanns möjlighet att para maten med öl och det är ett tema som hela tiden varit viktigt för Poppels.

– Egentligen hade vi tänkt att ha en stor invigningsfest, men det kändes inte rätt. Dessutom har vi tagit bort rundvandringarna i bryggeriet. Produktionen är det viktigaste vi har och vi vill ha så få externa besökare där som möjligt, sade Pettersson.

Nu är planen att ha öppet fredagar och lördagar framöver, men givetvis följer man hela tiden de direktiv som kommer från Folkhälsomyndigheten.

Här ovan ser du bilder från premiären.