Peter nöjd med den nya barsatsningen

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Peter Pikulik är nöjd med den nya baren i samarbete med Brisket & Friends. Foto: Ronny Karlsson.

Peter Pikulik på PKLK tycker att 2019 års viktigaste satsning var öppnandet av en bar. Det och mer berättar han om i vår enkätserie.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Det är utan tvekan öppnandet av vår bar/restaurang tillsammans med Brisket & Friends! Nu har vi varit igång sedan februari och det går fortfarande som tåget! Där är otroligt kul!

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– 2020 kommer mest att vara ett år där nya rutiner verkligen ska få sättas och att ”landa lite” efter ett turbulent 2019. Inte för att vi ska sakta ner på något sätt, vi kommer fortfarande köra på i en rasande takt! Men mer att komma in i ett sätt att arbeta i nya bryggeriet och att få en struktur i samarbetet mellan mig och Jocke (Unibärsum). Sen får vi se, det kanske sker en del roliga nya projekt under 2020 också…

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– 2019 producerar vi cirka 19 000 liter. 2020 siktar vi på 25 000 liter

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Jag tror att många bryggerier börjar få reality check nu och att det blir allt mer kämpa för att överleva. Att anpassa sig till marknaden och att ha ett bra fotfäste där är nog det viktigaste för 2020. Politiskt tror jag, tyvärr, att läget är ganska dött. Det finns gott om dragkraft i en del frågor, så som gårdsförsäljning och differentierad skatt för småbryggerier men jag tror inte att det politiska läget kommer att leda till någon förändring under 2020.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Jag är nog imponerad av hela den svenska ölscenen i stort! Vi tar allt större plats internationellt sett. Det är riktigt häftigt! Det innebär mycket att få vara en, mycket liten, del av den.