Paul blev bryggare redan till namnet

BIldspel

Bild 1 av 3

Paul Brouwer på Oedipus var nyligen i Sverige och Malmö och imponerades av en hel del svensk öl.

 

Hans efternamn betyder bryggare, och hans hemadress har samma koppling. Det känns som det hela tiden varit givet att Paul Brouwer på Oedipus till slut skulle hamna i branschen.

Det är svårt att ha fler kopplingar till ölbranschen än Paul Brouwer. Utöver sitt namn så bor han i Amsterdam på Brouwersgracht, som fritt översatt betyder bryggarkanalen.
– Ja det finns ju ganska tydliga indikationer på vad jag borde jobba med, säger han med ett leende.
Men ölkarriären började faktiskt i barbranschen. Han fick jobb på BierTemple, en av Amsterdams bästa barer.
– Det är mycket amerikansk öl där och vi kom i kontakt med nya smaker. Många bryggare och hembryggare kommer till baren och jag blev nyfiken på processen, säger han.

2011 började han att brygga eget öl hemma och redan då var målet att få till ett eget bryggeri.

– Vi bryggde över 100 öl under det första året, det blev verkligen ett stort intresse.

Hos De Molen

Det första kommersiella ölet var en saison som bryggdes hos De Molen och som än i dag är bryggeriets bästsäljare. Men De Molen hade inte utrymme för ett återkommande samarbete och då började man i stället att brygga hos Brouwerij Anders.
2015 var det så dags att satsa på sitt eget bryggeri, placerat centralt i Amsterdam nära centralstationen. Brittiska Magic Rock sålde samtidigt sitt bryggverk på 2500 liter och det köptes in av Oedipus.
– Från början var vi fyra ägare men nu är vi sex stycken, berättar Paul Brouwers.

Bryggeriet har snabbt nått ut till en ganska stor publik. I fjol byggdes det 570 000 liter och i år siktar man mot 750 000 liter.

– Målet är att alla ska ha en öl att tycka om hos oss, vi försöker att göra olika stilar. Vi själva är ölnördar men vill nå ut till en bredare publik än så.

Fokus på kvalitet

I dagsläget finns sex basöl och utöver det görs det en del specialare och säsongsöl.
– Viktigast av allt är kvalitet och vi jobbar mycket med det. Vi kommer att göra nya öl men vi fokuserar mycket på att göra nuvarande öl så bra som möjligt.
I dagsläget går tolv procent av ölen på export runt om i världen. Sverige är tänkt att bli en viktig marknad.
– Det är en intressant marknad med många som gillar öl. Vi hoppas kunna komma in på Systembolaget, säger Brouwer.
En annan stor utmaning väntar inom ett par år. Oedipus är nämligen på väg att växa ur sitt bryggeri.
– Vi börjar närma oss gränsen för vad vi klarar av. Vi har kontrakt på lokalen till 2020, sedan kommer vi att flytta.
Någon ny lokal är inte kontrakterad ännu, men målet är att bli kvar i Amsterdam.
– Vi har ett taproom i dag och vill fortsätta med det. Det är viktigt för oss och vi är ett Amsterdambryggeri.