OS-satsning får stöd av bryggeri från USA

Svensk surfing satsar hårt inför OS-premiären för sporten år 2020. Nu får man ett amerikanskt bryggeri som huvudsponsor.

Att ölföretag sponsrar svenska förbund har skett tidigare. I fjol tog Carlsberg över som sponsor för Svenska Fotbollsförbundet efter att Spendrups haft den rollen under ett antal år. Nu får även svensk surfing en ölsponsor. Det är bryggeriet Kona Brewing från Hawaii som går in som huvudsponsor för Swedish Surfing Association.

– Det känns superkul att ha med sig Kona Brewing som sponsor. Förhoppningsvis blir det här början på ett långtgående samarbete som kommer att gynna sporten, landslaget och de människor i Sverige som brinner för surf, säger Peter Klang, ordförande för SSA.

Samarbetet kommer att märkas av under ett flertalet event som kommer att hållas runt om i landet, däribland surftävlingen Kona Winter Classic som går av stapeln på Torö Stenstrand någon gång mellan den 17 februari och 25 mars.

Brewery International är importföretaget som jobbar med Kona Brewing i Sverige, och även där ser man förstås positivt på samarbetet.

– SSA drivs av personer som lägger otroligt mycket tid på att utveckla den svenska surfscenen. Därför känns det extra kul att kunna bidra med medel för att underlätta för SSA i sitt dagliga arbete, säger marknadschefen Stefan Schnitzler.