Ölsugen pilot fick fart på norsk ölboom

Piloten Kjetil Jikun flög ofta till USA och fick tidigt smak för amerikansk öl. Det var också anledningen till att han startade Nögne Ö, Norges första craft beer-bryggeri.

Nögne Ö bildades redan 2001 och har genom åren betytt otroligt mycket för den norska ölutvecklingen. Säljaren Martin Flip-Houge har varit med de två senaste åren och säger att bryggeriet nu tar ny fart för att bland annat få ut mer öl i Sverige.

– Vi hoppas på det och vi känner att vi är på gång igen, säger han.

Att starta ett bryggeri redan 2001 i Norge hade sina sidor. Det var inte en speciellt mogen marknad och inledningsvis gick 95 procent av produktionen på export. Kjetil Jikun hade dock bestämt sig för att den amerikanska ölkulturen också skulle vara tillgänglig i Norge. Han flög regelbundet till USA och fick där prova på moderna humliga öl som han verkligen gillade.

Han började att brygga öl hemma och fick då en hel del kritik för att han gjorde grumliga öl. Han stod dock på sig och bestämde sig för att visa kritikerna. Det hembryggda ölet var grunden till Nögne IPA, ölet som startade ölrevolutionen i Norge.

Bryggerinamnet Nögne Ö är hämtat från dikten Terje Vigen av Henrik Ibsen och i dag är det namnet välkänt för de flesta ölentusiasterna. Kjetel Jikens envishet gav resultat och bryggeriet började att växa. Sakta men säkert kom det fler norska craft beer-bryggerier som Haandbryggeriet och Aegir.

I dag brygger Nögne Ö på ett bryggverk på 5000 liter och är Norges näst största producent av hantverksöl efter Lervig.

På senare år har det skett flera viktiga förändringar. En sådan var att gå från flaskor på 50 centiliter till 33 centiliter. Exporten sjönk på grund av de stora flaskorna och nu gör vi bara de mindre. Det har gett resultat och bland annat har vi lyckats få till ett bra avtal med Tesco i England, säger Flip-Houge.

Martin Flip Houge tror på Nögne Ö i framtiden.

En annan stor förändring var att Hansa köpte upp bryggeriet och äger nu 54 procent av företaget.

– De köpte oss inte för att förändra utan för att tjäna pengar. De vill att vi ska göra det vi alltid har gjort. Vi har gjort 29 nya öl i år och nu behöver vi kunna tala om det och sprida vår öl.

En viktig skillnad efter uppköpet är ändå att de öl som säljer bäst av Nögnes produkter numera bryggs hos Hansas bryggeri CB.

En av marknaderna där man vill satsa på är Sverige, där man numera jobbar med importören Neptunium.

Förhoppningen är att få ut fler öl på den svenska marknaden.

– Det var jättebra för oss att vara med på All In Beer Fest. Sverige är viktigt och nu ska vi försöka sata mer där, säger Flip-Houge.