Ölprofilen tillbaka – satsar på ny dryck

Daniel Haag Wicksell ska satsa på hard seltzer i fortsättningen. Foto: Privat.

Han lämnade Good Guys och ölbranschen. Men nu är Daniel Haag Wicksell  tillbaka och den här gången handlar det om hard seltzer.

 

Haag ska nämligen starta företaget Karlstad Dryckesfabrik tillsammans med några investerare och varumärket för produkterna blir Sleeq.

Satsningen ska bli den största i Sverige enligt Haag.

– Vi kommer att jobba med tankar på 4000 liter och kommer även att ha möjlighet att legobrygga åt andra, säger han.

Hard seltzer kan enkelt beskrivas som är alkoholhaltigt kolsyrat vatten som ofta smaksätts med till exempel frukt eller bär. Det sker ingen bryggning i processen, men är ändå en del jobb.

– Vi jäser fram alkoholen och ska inte blanda med etanol, och sedan krävs ett avancerat filter och dessutom en maskin som ser till att det blir kolsyra i drycken, säger Hagg Wicksell.

I februari börjar arbetet med en ny lokal i Karlstad och därefter kommer utrustningen. Bland annat har man köpt en egen burkmaskin från Italien, så det är burkar som gäller.

Sleeq blir varumärket för Daniel Haag Wicksells nya satsning på hard seltzer.

Haag Wicksell är övertygad om att intresset för hard seltzer kommer att ta fart även i Sverige, och är lite förvånad över att det inte har gått fortare.

– Jag var i San Diego 2019 och där hade det tagit riktig fart då. Vi kommer att sikta mot Systembolaget och även vara med på de offerter som skickas ut, säger han.

Haag Wicksell gör även bedömningen att Danmark och Norge ligger före Sverige med den här typen av dryck.

– Det är naturligt sockerfri och har få kolhydrater, vilket gör att vi riktar in oss mot en annan målgrupp än med öl.

Målet är att ha produktionen i gång i slutet av mars, och jäsningen ska bli klar på ungefär en vecka. I april ska det alltså vara premiär för Sleeq och därefter är målet att ta plats på den svenska marknaden.

– Vi får se vad vi hittar på för något vid premiären. Nåt spektakel blir det säkert.