Ölmiljoner ger stöd till kamp mot bränder

Molson Coors satsar miljoner för att hjälpa till att stoppa de bränder som raseri USA. Foto: Pixabay/Montage.

Coors Light är deras mest kända öl. Men det är via ett annat varumärke som Molson Coors nu bidrar med miljoner i kampen på skogsbränderna i USA.

Ölet Coors Banquet är ett öl som ganska få svenskar har hört talas om. Men i USA är det mer känt, även om det säljer betydligt mindre än Coors Light. Ölet har bryggts sedan 1873, nästan 150 år alltså, och har alltid bryggts enbart på ett och samma bryggeri i Colorado.

Sedan sex år tillbaka är Coors Banquet involverat i ett samarbete med organisationen Wildland Firefighters Association och där har man bidragit med pengar varje år sedan 2014. Nu ökar man sin satsning. 300 000 dollar, nästan 2,7 miljoner svenska kronor, avsätts i år för att stötta brandmännen.

Under de senaste åren har Kalifornien drabbats hårt av bränder och den senaste tiden är det bland annat Oregon som haft stora problem.

– Vi känner att de behöver vår hjälp mer än någonsin och vi är tacksamma mot de personer som gör sitt i kampen för att stoppa bränderna och rädda människorna som bor där, säger Allison Miller till sajten American Craft Beer.