Öljätten vill satsa mer på lågalkoholöl

I dag kommer åtta procent av AB Inbevs intäkter från lågalkoholöl. Om sju är ska det ha mer än fördubblats.

AB InBev är världens största ölföretag och det kan man förstå när de presenterade sina resultat för 2017. Bland annat hade man intäkter på 56,4 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 465 miljarder svenska kronor. Det var en ökning på cirka fem procent jämfört med året innan.
I dag kommer åtta procent av de intäkterna från öl med låg eller ingen alkoholhalt. Men där ska öljätten öka rejält under kommande år. Målet är att 20 procent av intäkterna ska komma från den typen av öl år 2025.
Han hänvisar bland annat till de trender med ett ökat intresse för alkoholsvaga drycker.
– I fem av våra viktigaste länder har vi redan nått en försäljning av lågalkoholöl på över 20 procent, och i något land närmare 30 procent, sade Ab InBevs vd Carlos Brito i samband med en pressträff.
Brito ser gärna att den delen på sikt ökar ännu mer, inte minst med tanke på att det i dag är bättre marginaler på den typen av öl.
En av de största satsningarna som gjorts under det gångna året är lanseringen av Budweiser Prohibition, ett alkoholfritt öl som man hoppas mycket på i USA.