Öljätten fortsätter satsning på idrott

Washington Capitals får sitt eget öl. Foto: Devils Backbone.

AB InBev fortsätter att välja sport för att nå ut med sina uppköpta varumärken. Nu är det NHL-laget Washington Capitals som får sitt eget öl.

AB InBev är världens största ölföretag och står bakom varumärken som Budweiser, Corona och Amstel. Men företaget har också köpt upp en hel del mindre bryggerier och där verkar det vara sportsamarbeten som ska få fart på försäljningen.

Nyligen berättade Beernews om hur Camden Town i London inlett ett samarbete med fotbollslaget Arsenal, och nu är det USA och hockey som gäller.

Det är Devils Backbone, ett av de uppköpta bryggerierna, som nu tar fram ett öl med Washington Capitals. Ölet är en india pale ale med namnet Capit-Ale.

Capitals är ett av de mest populära lagen bland svenska hockeysupportrar och där spelar bland annat storstjärnan Alexander Ovechkin och svenske Niklas Bäckström.

Devils Backbone har sedan tidigare också ett samarbete med Washingtons basebollag Nationals. Där heter ölet Earned Run Ale och då handlar det om en session pale ale