Ölföretagen växer – men inte tack vare öl

Det kan bli tuffare för bryggerier som bara fokuserar på öl i USA. Foto: Ronny Karlsson.

En växande marknad. Men inte så mycket tack vare ölen. Så spår analysföretaget Nielsen att året kommer att se ut för amerikanska bryggerier.

Analysföretaget har gjort en bedömning av hur ölmarknaden ska utvecklas under året och när det gäller försäljning utanför de egna anläggningarna tror man på ett ganska vettigt år. Men bäst kommer det kanske gå för de företag som inte bara satsar på öl. Företaget tror att humliga öl med låg alkoholhalt kommer att växa, men i övrigt handlar det mycket om färdigpaketerade drinkar, hard seltzer och alkoholfria drycker som ska gå en ljus framtid till mötes.

Öl med låg eller ingen alkohol kan det alltså vara läge för att satsa på i USA, och dessutom är det allt fler bryggerier som satsar på drycker med cannabis.

Tiden när ölbranschen gick som tåget är kanske förbi alltså, och nu återstår att se om craft beer kan fortsätta att ta marknadsandelar mot de största ölproducenterna. Het klart väntar lite nya tider när öl kanske inte är det enda som bör produceras i ett välmående bryggeri.