Ölflickor sägs ha sålt öl med hjälp av sex

Heineken anklagas för att jobba med så kallade ”ölflickor” som säljer sex för att kunna sälja mer öl i Afrika. Nu har Globala Fonden lagt sitt samarbete med öljätten på is.

Holländska öljätten Heineken har hamnat i rejält blåsväder efter att holländaren Olivier van Beemen nyligen gett ut boken ”Beer for Africa; the Best Kept Secret of Heineken”.

I boken framträder såväl afrikanska flickor som tidigare anställda inom Heineken-koncernen i Afrika.

Flera flickor vittnar om hur de behandlats när de jobbade för bryggeriet Nigerian Breweries, som ägs av Heineken.

Det finns flera uppgifter från flickor om att de sålt sex i samband med att de försökt sälja mer öl från företaget. Dessa ”promotional girls” sägs finnas i tio olika afrikanska länder och det vittnas om hur sex är en del av en affärsöverkommelse.

Det framkommer att flickorna skickas till barer, där besökarna nästan alltid bara är män. Deras uppgift ska vara att sälja mer av det ölmärke som de representerar den kvällen. Deras chefer sägs också inte alls ingripa när männen blir närgångna, utan uppmanar flickorna till att inte bli arga och inte säga stopp när männen gör närmanden.

Heineken uppmärksammades på problemen redan för 18 år sedan, men verksamheten verkar alltså fortsätta. Man förnekar inte heller att det ovanstående har hänt.

”De beskrivna exemplen går helt emot vad vi står för som ett företag och därför fördömer vi kraftigt dessa oegentligheter.” skriver man, och lovar också bättring i framtiden.

”Denna fråga förtjänar mer uppmärksamhet i Afrika än den har fått från oss och andra intresserade parter under de senaste åren. Vi kommer därför att vidta ytterligare åtgärder tillsammans med våra lokala operativa företag, marknadsföringsbyråer och andra relevanta parter för att hantera dessa oegentligheter och förhindra dem i framtiden.”

Nu har Globala fonden mot aids, tuberkulos och malaria reagerat. Den internationella organisationen har lagt sitt nyligen inledda samarbete med Heineken på is, och förväntar sig att Heineken på allvar ska ta tag i problemen.

Olivier van Beemen lade fem år på att undersöka flickornas situation i Afrika innan han skrev boken. Här kan du läsa mer om hans intervjuer med flickorna och tidigare anställda på Heineken.