Ölet som ska sätta stopp för trafficking

Ett möte i Shanghai fick Ulf Stenerhag att reagera starkt. Nu vill han att ölen Not For Sale Ale ska spridas över världen för att stoppa trafficking.

1 april släpps den nya versionen av Not For Sale Ale på Systembolaget. Den här gången samarbetar man med holländska De Molen.
– Vår önskan är att nå ut internationellt, säger Stenerhag.
Allt började med ett gripande möte under en affärsresa i Shanghai. En ung tjej från Zimbabwe dök upp på en restaurang och erbjöd sexuella tjänster. I stället fick hon sätta sig ner och samtala med Stenerhag och hans kollega. Hon berättade då om hur hon sålts som en vara och fraktats från Zimbabwe till Shanghai. Att försöka ta sig hem igen var inget alternativ då det inte fanns mat för dagen där.
– Det var en gripande stund, jag har ju tre döttrar här hemma. Jag bestämde mig för att något måste jag göra, säger Stenerhag.
Väl hemma i Sverige igen började han titta på vad han kunde göra. Då fick han kontakt med Dave Batstone på hjälporganisationen Not For Sale, som jobbar för att stoppa trafficking.
Stenerhag driver ett företag inom processindustri och när Dave Batstone bjöds in till företaget dök iden om att göra öl upp. De fick till ett recept. 400 flaskor öl blev det och allt var tänkt att vara en engångsgrej.

Men ”problemet” var att kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia blev de första kunderna.

– Då kom förstås media och det blev uppmärksamhet. Kungen bjöd in oss till ett ledarskapsseminarium och där var det flera som blev intresserade. Vi insåg att det fanns kraft i varumärket, säger han.
Stenerhag bildade ett bolag och de blev inbjudna till en hel del olika events. Hela tiden har två kronor per såld flaska gått till projektet som jobbar för att förhindra trafficking och människohandel.
Ölen bryggdes först hos Monks och sedan hos Eskilstuna. Men när det nu är nypremiär så är det holländska De Molen som gjort recept och bryggt ölen.
– Med hjälp av dom kan vi nå ut till många länder. Det är jättekul att så stora ölmärken är intresserad av oss.
Ölet kommer också att bryggas lokalt på sina håll i mindre batcher. Bland annat bryggs det i Uganda där det också ordnas after work och har arrangerats en ölfestival.

– Vi sålde mer öl än Heineken på den festivalen, det var häftigt, säger Stenerhag.

För tillfället pågår också en så kallad kickstarter, där man samlar in pengar till projektet. Den videon kan du se här under.

Här kan du se kickstartern.