Ölet som drar in 50 miljoner till samhället

Ölet Pliny The Younger sätter bra fart på hela närområdets ekonomi. Foto: Montage.

Ett nytt öl. 50 miljoner i intäkter för samhället. Så stor skillnad kan ett enda öl göra i USA.

 

Det handlar om det hyllade och eftertraktade ölet Pliny The Younger från Russian River. Bryggeriet i Sonoma County norr om San Fransisco har varje år i februari premiär för ölet och det lockar ölälskare från när och fjärran.

I år var det drygt 23 500 personer som tog sig till området för att besöka åtminstone ett av Russian Rivers två bryggerier i Windsor eller Santa Rosa.

Nu har man räknat ut att besöken totalt innebar runt 5,1 miljoner dollar i intäkter till området, vilket motsvarar ungefär 50 miljoner svenska kronor. Det innebär en ökning i spenderade pengar på nästan 18 procent.

Ölet släpptes i år för första gången även på flaska och alla besökare fick köpa med sig två flaskor för tio dollar styck.

Undersökningen visar att de första gästerna köade i cirka tio timmar för att få vara först att prova ölet. Det dök upp besökare från 14 olika länder och från 47 olika delstater i USA.

– Det är underbart att se en sådan boost för vårt samhälle precis innan allt stängdes ned, säger delägaren Nathalie Cilurzo till sajten The Mercuty News.