Offensiv satsning av Stockholm Brewing

Niklas Jakobsson och Olly Bartlett är redo för expansionen av bryggeriet som ska stå klar efter sommaren. Foto: Ronny Karlsson.

Stockholm Brewing tar nästa steg i utvecklingen. Efter sommaren ska allt vara klart och då ökar kapaciteten rejält.

Planerna på att satsa offensivt fanns redan innan corona-viruset förändrade det mesta, men för Stockholm Brewing blir det trots det en satsning.

– Utvecklingen av vårt bryggeri har nu kommit in i nästa fas, något som var på gång långt innan pandemin. Nu mot slutet av sommaren installerar vi ett större, men framförallt bättre bryggverk. Satsningen är främst för att kunna höja kvaliteten och brygga än mer nyanserade lageröl. Men en massa annat också såklart, säger Niklas Jakobsson.

Det nya bryggverket är på 2000 liter och det innebär en fördubbling jämfört med tidigare. Den årliga kapaciteten för bryggeriet i Frihamnen i Stockholm stiger därmed från 200 000 liter till 300 000 liter. Det är en utökning som behövs, trots det rådande läget.

– Jag försöker vara positiv, och tänker på vad man kan lära sig av situationen. Kristider är de bästa tiderna att, utvärdera, utveckla och förbättra sitt företagande, kommenterar Jakobsson.

Efter sommaren öppnar även restaurangen Farm, som ligger i anslutning till bryggeriet. Stockholm Brewing har fått lägga om sina strategier en del under våren och sommaren, men i det stora hela har man klarat sig ganska bra.

– Exporten har stannat av nästan helt. Men försäljningen på Systembolaget ökar vi sakta men säkert sedan cirka 18 månader, och vad gäller krog i Sverige så har det ökat. Nu lanserar vi också , något försenat, vårt samarbete med Brill & CO och kommer genom deras expertis och kontakter kunna nå ut ännu bredare i Sverige med vår öl, menar Jakobsson.