O/O:s Narangi var pionjär på haze-IPA

Ölets historia

Sedan två år säljs O/O:s Narangi på burk. Foto: O/O Brewing.

När Stigbergets och Olle Andersson slog igenom med GBG Beerweek 2016 var det inte hans första hazy-IPA. Redan innan dess hade han gjort pionjärarbetet med Narangi för sitt eget O/O Brewing.

Det är över fem år sen Narangi bryggdes första gången. 2015 var O/O fantombryggare. Olle ägnade dagarna åt Stigbergets brygder medan kvällar och helger gick åt till att brygga O/O-öl på samma bryggverk.

– Jag ville göra en väldigt hazy IPA när begrepp som New England IPA knappt fanns. Jag var inspirerad av saison och hade jättemycket vete och havre i malten. Sen hade vi en mosaic-humle på Stigbergets som smakade väldigt mycket apelsin vilket blir väldigt gott.

Någonstans hade Olle läst att apelsiner kom från ett område eller stad i Indien som heter Narangi, så därför blev det namnet på ölet.

Men bara apelsinstinn mosaic räckte inte för Olle utan han stack iväg till en polare som hade en ekologisk butik och köpte 20 kilo apelsiner (vilket kan ses i den inbäddade bilden från Instagram). Sen drog han in den intet ont anande kompanjonen Olof Andersson i arbetet med att strimla apelsinskal för att göra zest. Ett jobb som var så tråkigt att det aldrig mer upprepats på O/O, men till slut blev även det klart.

 

 
 
 

 
 
Visa det här inlägget på Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ett inlägg delat av O/O Brewing (@oobrewing)

– Det är det jag kommer ihåg mest … Men jag var med på idén med Narangi, vi pratade mycket om det fram och tillbaka. Jag var positiv till att göra en hazy IPA, även om det var ett ganska okänt begrepp då, men jag tyckte att det lät tilltalande och spännande, säger Olof.

– Vi bryggde på Stigbergets gamla bryggverk på 1000 liter, men hade så mycket vete och havre att det fastnade. Jag fick laka i sex timmar, men det var en sensommarfredag och det kom förbi en massa polare som hade med sig mat och grejor, så det blev en väldigt trevlig bryggdag, fortsätter Olle.

Väl på tank torrhumlades ölet med stora mängder mosaic och när Olle tog ut smakprov verkade zesten ha gjort sitt jobb. Men sen hände nåt vid tappningen.

– Det doftade och smakade väldigt mycket apelsin. Jag var jättetaggad när jag skulle tappa på fat och leverera till Haket. När vi väl hade tömt tanken på koldioxid luktade det jättemycket apelsin i lokalen, men när jag kom till Haket och provade den så blev jag jättebesviken. All apelsinarom var borta, det var så flyktigt att det hade fastnat i tanken.

– Samtidigt var det första gången som jag var riktigt nöjd med en IPA. Jag hade fått koll på processen och hittat en bra engelsk jäst. Det var kämpigt att få till smakerna i det bryggverket, jag hade bryggt ett år på Stigberget men det var först då som jag började bli vän med det.

Efter premiären kollade han Ratebeer för omdömen. Bland dem fanns Beernews egen Ronny Karlsson.

– Ronny var lyrisk och vi fick ett jättebra mottagande. O/O var inte kända för IPA och det var första gången nån tyckte att vi gjorde en riktigt bra öl, säger Olle.

”Draught at Brewers Beer Bar, Göteborg. Hazy pale golden beer with a nice offwhite head … Fantastic! I am lucky enough to have visited places like Alpine, Stone and Alesmith and tried their IPA:s really fresh. This beer is not far behind!” stod det i recensionen och vid andra glaset lade han även till ordet ”magic”.

Ronny kommer ihåg tillfället fortfarande:

– Det var på den gamla goda tickartiden. Även om det inte är så länge sedan så var det ändå en annan värld då. Den här typen av öl bryggdes knappt i Sverige och jag minns hur jag ville att alla mina ölvänner skulle prova det här ölet. Det ölet var och är väldigt viktigt för att sätta en standard för moderna svenska india pale ales.

Även om mottagandet blev bra så dröjde det innan första batchen på 800 liter såldes slut. Den fanns bara på fat och O/O hade inte hunnit skapa sig nåt rykte som IPA-bryggeri än. Men för Olle blev det en form av startskott.

– Det fick mig att inse att vi var på rätt väg och sen gick det väldigt bra för ölen vi gjorde på Stigbergets.

Trots det dröjde det till 2016 innan Narangi bryggdes igen.

– Men då skippade vi apelsinerna. Mosaicen skötte det så bra på egen hand samtidigt som zesten innebar så otroligt mycket jobb och gav så lite i den förpackade ölen, säger Olle.

Förutom ett uppehåll när O/O flyttade in i sitt nya egna bryggeri 2017 har det sen rullat på med Narangi. Ölet har blivit en institution bland IPA-nördar och står för en stor del av O/O:s produktion. Olle tippar på runt 15 procent. Det är den och Pivot pilsner som tar upp flest bryggdagar på bryggeriet.

– Narangi är jätteviktig för O/O. Det var den första ölen från oss som fick genomslag och den har lagt grunden för allt, säger Olle.

Olof håller med.

– Den har varit väldigt viktig och gjorde väldigt mycket för vårt varumärke där och då. Det var ju fantastiskt att få in den på topp 20-listan för IPA på Ratebeer, säger han.

Receptmässigt har Narangi varit sig ganska lik genom åren om man bortser från apelsinzesten från premiären. Malten har ändrats från pilsnermalt till pale ale-malt men mosaicen har alltid stått i förgrunden.

– Mängden havre och vete har gått upp och ner, men varit stabila det senaste året. För ett år sen började vi också blanda i en mindre mängd cryomosaic. Utöver mosaic är det columbus- och citrahumle och har varit så länge. Sen har vi haft samma engelska jäst de senaste två åren, säger Olle.

Till Narangis femårsjubileum var det tänkt att O/O skulle göra en special med skal från sötapelsin tillsatt i hop back. Tyvärr visade det sig att skalen fungerade som klarningsmedel och själva grunden i en haze-IPA, haze, försvann.

– Vi hade inte en aning om att skalen skulle klarna ölen. Det blev mer som en west coast IPA och gick inte att sälja som Narangi. Men vi vände på namnet och döpte den till Ignaran och sålde den genom vårt experimentella varumärke Zymologic.

Femårsjubileet firades i stället med en dubbel-IPA, enligt Olle samma recept men mer av allt.

– Den gick ut som ett temporärt släpp på bolaget, men den blev så bra så den ska vi fortsätta att brygga, säger han.

Det är uppenbart att Olle gillar Narangi själv, även om han vid nåt tillfälle uttryckt att Bangatan är hans riktiga favorit bland de egna ölen.

– För mig är Narangi en otroligt behaglig hazy IPA. Mosaic är den humle jag tycker bäst om och med citra i torrhumlingen får den ett större djup samtidigt som den har en grundbeska som gör den väldigt drickbar. Jag försöker inte göra den mest välhumlade ölen utan en öl som alltid ska vara god att dricka. Jag har många tankar om hazy och Narangi är vad jag menar med det.

Narangi har genom åren begränsats av att det fått nöja sig med Systembolagets beställningssortiment och butiker i och kring Göteborg. Mycket har också sålts på export främst till Norge, Finland och Italien, men det kanske är först nu som den kommer att få sitt riktiga genomslag.

– Den ska ska lanseras i ett tillfälligt volymsläpp och Systembolaget har köpt in 55 000 burkar som kommer att gå ut på 200 butiker, berättar Olle.

– Det är en väldigt bra chans för oss att nå utanför Göteborg, fortsätter han och tillägger att han skulle uppskatta om folk köper den så att den kvalar in i fasta sortimentet.

Och om folk lyder den uppmaningen kanske O/O får en helt annan tillväxttakt framöver. O/O har ju en bit kvar innan han når upp till Olles gamla arbetsgivare Stigbergets, som snuddar vid en miljon liter öl per år. I dagsläget ligger O/O på ungefär 300 000 liter.

Här kan du hitta alla tidigare öl som vi har skrivit om i Ölets Historia.