Nytt upplägg ska locka fler till ölfest

Landskapsmontar ska locka fler små bryggerier till Stockholm Beer i höst. Festivalgeneralen Marianne Wallberg hoppas på tio sådana montrar.

Stockholm Beer & Whisky Festival är Sveriges största ölfestival och ett naturligt ställe för många bryggerier at synas på. Samtidigt kostar det en del att ställa ut och tar även tid när festivalen genomförs över sex dagar fördelat på två veckoslut.

I fjol valde ett gäng bryggerier från Dalarna att ställa ut gemensamt, vilket gjorde festivalen billigare och dessutom turades man om när det gällde ölservering.

– Vi vill utveckla det konceptet och jag vet att det pratas på en hel del håll om det. Vi hoppas på ett tiotal sådana montrar och det kan säkert bli fler, säger Wallberg.

Förhoppningen är föstås att få upp det totala antalet deltagande bryggerier.

– Allt nytt som vi gör ska gå ut på att förbättra för våra utställare, det är viktigt. Då räcker det at ten av deltagarna ansöker om tillstånd för att få servera och man delar på alla kostnader, säger Wallberg.

Dalarna verkar vara intresserade av samma lösning som i fjol och även Skåne, Göteborg samt ett antal bryggerier i Umeå har varit intresserade av att dela monter.

– Det är jättekul att de vill vara med på det, säger Wallberg.

Arrangörsstaben håller nu på med att hantera alla anmälningar till festivalen som i år genomförs 27-29 september samt 4-6 oktober.

– Det är gott om nya svenska och utländska bryggerier som vill vara med. Vi märker dessutom av ett större intresse för varje år från andra utställare, som till exempel humleodlare, säger Wallberg.