Nytt ställe för Stockholms ölälskare

Bildspel

Bild 1 av 4

I går var det smygöppning av Brödernas by Hopsan och uteserveringen var populär.

I går fick Stockholm ett nytt tap room. Det är Hopsan Brewing som har öppnat upp på Hornstull och utöver öl kan man även få sig en hamburgare där.

Officiellt har inte Brödernas by Hopsan inte öppnat än, men i går var det smygöppning. Först på fredag är den riktiga invigningen. Restaurangen är ett samarbete med hamburgerkedjan Brödernas, något som bryggaren Tim Mellgren ser som en stor fördel.

– Vi har velat öppna ett tap rom i flera år och sen är vi vänner med de som har Brödernas. Så när de hittade den här lokalen valde vi att göra den här grejen tillsammans. För oss väldigt enkelt, vi driver stället själva som franchise. Det vi får på köpet är Brödernas erfarenhet av driva och bygga och kunna öppna jäkligt fort.

– Det är bara en månad sen vi såg lokalen första gången och igår var det färdigrenoverat och vi kunde öppna. Det är tack vare deras team och färdiga koncept.
Läget på Hornsgatan är Tim nöjd med också.

– Ja, det är ett ganska bra läge, Götgatsområdet med Omnipollo och Stigberget är väl ölets mecka, men där vi ligger finns en del med, vi har Folk & Friends som grannar och det ligger en Bishop här.

– Det som är skön grej är att det är väldigt nära bryggeriet, det känns roligt och kan berätta för kunderna hur nära ölen bryggs.

Restaurangen rymmer 50 personer och uteserveringen kanske 30-35 i goda tider. I coronatider tror Tim att det blir 40 inne och 20-25 ute. Just riskerna med corona och folkhälsomyndighetens rekommendationer gör också att de tar det lugnt med marknadsföringen av premiären på fredag.

Men den som väl tar sig dit kan glädja sig åt lite ny öl.

– Jag har tagit fram mer än åtta nya öl inför det här, men alla kommer inte samtidigt. Men på fredag har vi tre fyra nya öl på tapp, säger Tim.
Smygpremiären på tisdagskvällen var spontan, enbart meddelad på Instagram, men ändå kom det en hel del folk, enligt Tim.

– Ja det var mer folk än vi ha räknat med eftersom vi inte hade marknadsfört det direkt. Uteserveringen var full hela eftermiddagen och kvällen.